Rezultatul Direct a scăzut cu 9% în comparație cu anul anterior, sub influența vânzării unor active din Europa, variației nefavorabile a ratei medii de schimb a realului brazilian, precum și întăririi structurii corporative, pentru a susține dezvoltarea companiei în noi zone geografice. Pe baza portofoliului like-for-like și excluzând impactul ratei de schimb nefavorabile, Profitul Direct Net a crescut cu 5,6%, datorită calității activelor și a abordării de management.

În comparație cu anul 2013, Rezultatul Indirect a crescut datorită redresării de pe piețele europene, reflectată în compresia randamentului imobiliar (yield-ul), datorită îmbunătățirii performanței operaționale a activelor din Europa și Brazilia și influenței pozitive a vânzării a 40% din centrul Le Terrazze, vânzării terenului adiacent centrului Alexa, precum și consolidării dreptului de proprietate în centrele comerciale AlbufeiraShopping și C.C. Continente de Portimão, ambele din Portugalia.

Vânzările chiriașilor din portofoliul european au înregistrat o creștere de 3,3% like-for-like în 2014, față de anul 2013, remarcându-se Portugalia, cu o creștere de 5,5%, și Italia, cu o creștere de 4,5%. În Brazilia continuăm să înregistrăm o performanță pozitivă, cu o creștere like-for-like de 8,4% (exprimată în BRL) față de rezultatele anului 2013.

Rata globală de ocupare a portofoliului a atins 95,5%, puțin peste rata de 94,4% înregistrată în anul anterior. Portofoliul global al companiei Sonae Sierra a atras peste 440 de milioane de vizitatori în 2014.

Potrivit lui Fernando Guedes de Oliveira, CEO Sonae Sierra: „Rezultatele financiare obținute de Sonae Sierra în 2014 reflectă calitatea activelor și eficiența managementului companiei într-un mediu macroeconomic care, în ciuda unor indicatori clari de redresare, încă poartă semnele volatilității în sectorul imobiliar de retail din Europa. Suntem pregătiți să profităm la maxim de ciclul de redresare economică care începe, printr-o strategie activă de reciclare a capitalului și prin căutarea unor noi oportunități de afaceri pe piețe cu potențial de creștere.”

Expansiunea internațională prin noi proiecte și prin furnizarea serviciilor
Compania își continuă strategia internațională prin dezvoltarea unor noi proiecte proprii și prin furnizarea serviciilor profesionale către terțe părți, atât pe piețe unde este unde este deja prezentă, cât și pe noi piețe emergente.

În România, am început construcția centrului ParkLake, proiect care reprezintă o investiție de 180 milioane euro. Programat să se deschidă în anul 2016, acest centru va avea o suprafață totală închiriabilă de 70.000 m2, 200 de magazine și 2.600 de spații de parcare în interior. Aflat încă în etapa de dezvoltare, proiectul a atins deja o rată de închiriere/contractare de 70% și va include un hipermarket Carrefour, printre alte branduri naționale și internaționale de renume.

Subliniem de asemenea acordul semnat între Sonae Sierra și McArthurGlen în vederea dezvoltării unui centru Designer Outlet în sudul Spaniei, în Malaga, reprezentând o investiție de 115 milioane euro și primul proiect de acest fel în regiune, cu 30.000 m2 suprafață totală închiriabilă. 

În Maroc, unde compania este prezentă din 2011 prin furnizarea serviciilor profesionale, am anunțat prima investiție pentru dezvoltarea centrului comercial Zenata din Mohammedia (Casablanca), care va fi inaugurat în 2017. Reprezentând o investiție de 100 milioane euro, centrul va avea 90.000 m2 suprafață totală închiriabilă, 250 de magazine, o parcare cu aproximativ 3.600 de spații și va servi o arie de acoperire de peste 5,9 milioane de locuitori.

În ceea ce privește evaluarea activelor, compania și-a continuat strategia de investiții în lucrări de extindere și de renovare, alături de îmbunătățirea mix-ului de chiriași.
În acest an, am realizat două proiecte de extindere și renovare în Brazilia și în Portugalia: extinderea și renovarea centrului comercial Franca Shopping (São Paulo, Brazilia), o investiție de 31 milioane euro, și renovarea centrului comercial NorteShopping, reprezentând o investiție de 5 milioane euro, programată să fie finalizată în primul semestru al anului 2015. 

Strategia de reciclare a capitalului adoptată de companie cu scopul asigurării unei dezvoltări sustenabile s-a materializat în 2014 prin vânzarea centrului comercial La Farga (Spania), precum și vânzarea a 40% din centrul Le Terrazze (Italia), unde Sonae Sierra încă deține 10% și este responsabilă de managementul proprietății.

În ceea ce privește furnizarea serviciilor, Sonae Sierra a adăugat la prezența sa internațională China și Rusia și a semnat în total un număr de 41 de contracte noi, în Europa, nordul Africii și Asia, contracte cu o valoare globală de 22,6 milioane euro, comparabil cu 20,2 milioane euro în 2013.

În China, compania a încheiat un parteneriat joint venture cu CITIC Capital, cea mai importantă companie de administrare a investițiilor din China, în vederea furnizării serviciilor de management al proprietății și de închiriere pentru centrele comerciale din țară.

În Rusia, Sonae Sierra a fondat o companie joint venture în participare egală cu OST Development și va furniza servicii de management și de închiriere centrului comercial Mozaica, o destinație comercială și de divertisment de referință pentru capitala Rusiei, cu peste 210 magazine și 67.800 m2 suprafață totală închiriabilă.