O parte semnificativă a populaţiei adulte a României (36%) poate indica denumirea a cel puţin unei companii de asigurări, iar mai puţin de o cincime (18,8%) a cel puţin două. Astra Asigurări este compania cu cea mai ridicată notorietate (36%), urmată de Allianz Ţiriac Asigurări (14%), Asirom (14%), Omniasig (10%), ING Asigurări (7%), Carpatica Asig (7%) şi Generali România (4%), BCR Asigurări de Viaţă (2,5%), Grouprama Asigurări (2%) şi Uniqa Asigurări (2%). Alte companii au fost indicate de 1,5% din respondenţi.

Ce fel de asigurări preferă românii
În afara de asigurarea obligatorie a locuinţei, aproape 30% dintre români au încheiat cel puţin odată o asigurare de răspundere civilă auto (RCA), iar mai mult de unul din zece (12,1%) o asigurare de viaţă. Printre alte tipuri de asigurări deţinute la un moment dat se remarcă asigurarea medicală pentru călătorie în străinătate (8,2%), asigurarea privată de sănătate (6,6%), asigurarea auto tip CASCO (5,8%) şi asigurarea facultativă a locuinţei şi bunurilor (4,5%).

La finele primului trimestru, aproape jumătate dintre români deţin o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei
La finele lunii martie, circa 48% dintre români aveau încheiată o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei. Astra Asigurări a fost indicată de cei mai mulţi dintre respondenţi (44,6%) drept compania la care au poliţa de asigurare obligatorie a locuinţei, urmată de Asirom (17%), Omniasig (9,3%), Generali România (7,6%), Allianz Ţiriac Asigurări (7,3%), Carpatica Asig (5,5%), Uniqa Asigurări (5,2%), Grouprama Asigurări (3,1%) şi altele (0,3%).

Poliţa asigurare de răspundere civilă auto (RCA) ocupă a doua poziţie pe piaţă după numărul de persoane asigurate (25,9% dintre români) în perioada de referinţă. Lider de piaţă este Astra Asigurări (40,6%), iar pe poziţia secundă se află, la o distanţă apreciabilă, Asirom (13,7%). Alte companii semnificative pe segmentul de piaţă RCA sunt Allianz Ţiriac Asigurări (12,6%), Uniqa Asigurări (8,0%), Generali România (8,0%), Carpatica Asig (8,0%), Euroins România (3,4%), Omniasig (2,9%) şi altele (2,7%).

La finele primului trimestru al anului 2014, alte tipuri de asigurări pentru care românii deţin poliţe sunt asigurarea de viaţă, inclusiv ca parte a unui credit (7,9%), asigurarea facultativă a locuinţei şi bunurilor (5,6%), asigurare auto tip CASCO (4,9%), asigurarea privată de sănătate (4,3%), asigurare privată de pensie sau pensia facultativă de tip pilon 3 (3,5%).

Interes scăzut de a avea o asigurare
Marea majoritate a românilor sunt foarte puţin sau deloc interesaţi de a avea orice tip de asigurare. În privinţa celor care nu sunt obligatorii, 91,3% dintre cetăţeni se declară foarte puţin sau deloc interesaţi de a avea o asigurare privată de pensie, 90,4% de a deţine o asigurare privată de sănătate şi 88,7% de a avea o asigurare de viaţă. În pofida reformelor sistemelor de asigurări sociale ani şi a campaniilor de informare, numai 4% dintre români sunt foarte sau destul de interesaţi de a avea o asigurare pensie privată de pensie de tip pilon 3 şi numai 5% sunt foarte sau destul de interesaţi de a avea o asigurare privată de sănătate.

În cazul asigurării locuinţei şi a bunurilor, peste 81% dintre români sunt foarte puţin sau deloc interesaţi de a avea o poliţă obligatorie de asigurare, iar 88% sunt foarte puţin sau deloc interesaţi de a deţine o poliţă facultativă de asigurare. Pentru alţi 7,7% nu este cazul, deoarece nu deţin o locuinţă. În privinţa asigurărilor auto, 62,3% dintre români se declară puţin sau deloc interesaţi de a avea o asigurare CASCO, iar pentru 32,8% nu este cazul, deoarece nu deţin un autoturism.

Preţul, cel mai important în decizia de a încheia o asigurare
Studiul CCSCC a măsurat nivelul de importanţă a 7 criterii în decizia de a încheia o asigurare. Pentru 41% dintre români, preţul este foarte sau destul de important. Renumele şi prestigiul companiei de asigurări reprezintă un criteriu foarte sau destul de important pentru 31% dintre cetăţeni. Pentru 18,6% dintre români este foarte sau destul de important cât de bine îl cunosc pe agentul de asigurări. Ponderile celor pentru care alte criterii sunt foarte sau destul de importante: reclama - 17,5%, cât de apropiat este sediul sau oficiul companiei de asigurări (11,3%), valoarea franşizei - 10,6%, includerea în pachetul de beneficii salariale 8,5%.

Dintre cele 7 criterii, preţul este cel mai important pentru 22,5% dintre români, urmat în ordinea opţiunilor de renumele şi prestigiul companiei de asigurări (17,6%), cât de bine îl cunosc pe agentul de asigurări (7,1%), cât de apropiat este sediul sau oficiul companiei de asigurări (2,8%), reclama (1,9%), includerea în pachetul de beneficii salariale (0,6%) şi valoarea franşizei (0,1%). Pentru 47,4% dintre respondenţi niciuna dintre cele de mai sus nu este importantă.

Românii sunt foarte rezervaţi în privinţa cumpărării de poliţe de asigurări prin telefon sau internet: 96% nu ar cumpăra poliţe prin aceste mijloace.

Peste jumătate dintre români sunt la curent cu dosarele Carpatica Asig şi Asirom, iar peste o treime cred că există şi alte companii cu probleme
Dintre ştirile şi dezbaterile din media legate de piaţa asigurărilor, majoritatea românilor (56%) se declară informaţi despre dosarul Astra Asig, iar 52% despre dosarul Carpatica Asig. O treime dintre români cred că există şi alte companii de asigurări cu probleme, în urma declaraţiilor pe această temă ale fostului preşedinte ASF, Dan Radu Ruşanu.

Notorietatea situaţiei de la ASF şi a arestării lui Dan Radu Ruşanu
Mai puţin de jumătate dinte români (48%) se declară informaţi despre dezbaterile din media cu privire la salariile de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). Jumătate dintre români sunt la curent cu arestarea preventivă a fostului preşedinte ASF, Dan Radu Ruşanu.

Majoritatea românilor cred că o vor duce la fel 2014 ca în 2013
Peste 60% dintre cetăţeni cred că situaţia financiară a gospodăriei lor va rămâne neschimbată în 2014 faţă de anul precedent. Ponderea celor pesimişti şi a celor optimişti, când vine vorba de situaţia financiară a gospodăriei lor în 2014 este similară. Astfel, 19,2% dintre români cred că situaţia lor financiară va fi mai proastă în 2014 decât în 2013, iar 20,3% sunt convinşi că o vor duce mai bine decât anul trecut.

Sondajul a fost realizat de Centrul de Cercetări şi Studii Cantitative şi Calitative (CCSCC) în perioada 24-28 martie 2014, pe un eşantion probabilist, multi-stadial, stratificat, cu un volum de 1.202 subiecţi, reprezentativ pentru populaţia adultă a României. La un grad de încredere de 95%, marja de eroare la nivelul întregului eşantion este de +/- 2,85%.