Mai exact, începuturile industriei MLM sunt legate de anul 1945 cand compania de suplimente alimentare Nutrilite a introdus primul plan de network marketing. 

 

 În 1959 doi dintre distribuitorii binecunoscuţi ai companiei Nutrilite, Rich De Vos şi prietenul său de o viaţă Jay Van Andel au avut revelaţia posibilităţii dezvoltării conceptului de Multi-Level Marketing, pentru ei acesta fiind drumul perfect de a materializa visul american la un numar nelimitat de oameni. Aceştia,  împreună cu câţiva alţi asociaţi, au căutat noi idei de produse pentru a-şi dezvolta afacerea. Astfel a luat naştere primul produs Amway pentru Îngrijirea locuinţei, Detergentul universal LOC. Vânzarea acestui produs a avut mare succes, deschizând drumul către noi oportunităţi de afaceri. Noua companie, Amway Corporation,  a cărei denumire rezultă din cuvintele  “American Way", urma să aibă un rol hotărâtor în dezvoltarea MLM-ului. Între anii 1959 şi1975 afacerea s-a dezvoltat încet împreună cu alte 30 de firme care se puteau numi cu adevarat firme Multi-Level Markwting 

Mai departe, comandarea produselor prin telefon si prin internet,automatizarea procesului de recrutare cu ajutorul casetelor video si audio,teleconferintelor si emisiunilor TV prin satelit, sistemele de mesagerie vocala dedicate care au rationalizat comunicatiile cu linia descendenta,convorbirile telefonice in trei care permit noilor recruti sa asculte in timp ce indrumatorii lor mai experimentati discuta cu prospectii, sunt doar cateva din inovatiile care au dus la dezvoltarea afacerilor MLM.

De asemenea planurile de marketing au oferit comisioane mai mari distribuitorilor pentru un volum de munca mai mic.

În anii 1990, MLM-ul a trecut granitele SUA raspandindu-se, in masa, in alte tari. Sunt anii in care firmele MLM au cunoscut o dezvoltare rapida in China, Coreea, Japonia si in foarte multe tari din Europa Centrala si de Est.