Analistii nu-si ascund dezamagirea. Ultimele rezultate trimestriale ridica, fara indoiala, un mare semn de intrebare legat de soliditatea modelului economic al constructorului auto cu sediul in California. Fondat in 2003 de miliardarul Elon Musk, grupul a anuntat o pierdere trimestriala de 671 milioane de dolari, cea mai importanta inregistrata vreodata.

In acelasi timp, Tesla a precizat ca, in intervalul iulie-septembrie, au fost fabricate numai 260 de exemplare din noua masina a companiei, Model 3, mult prea departe de cele 20.000 de autoturisme produse in trimestrul anterior. Investitorii vad cum intreprinderea inregistreaza pierderi si consuma numerar, fara ca aceste eforturi sa conduca la o crestere semnificativa a ritmului de productiei.

Tesla a lansat Model 3 pentru a-si ameliora randamentele industriale. La un pret de 33.000 de dolari unitatea, aceasta masina este de doua ori mai putin scumpa decat Model S, automobilul emblematic al grupului. Cu aceasta noua varianta, constructorul spera sa atinga o productie de 500.000 de masini pe ani si, de asemenea, sa amortizeze costul bateriilor.

Simtind criza, Elon Musk s-a grabit sa iasa la rampa, explicand ca o defectiune tehnica a unei importante componente a fortat echipa de ingineri de la Tesla sa rescrie in numai patru saptamana segmentul digital al modelului. A fost dat peste cap intreg lantul tehnologic, extrem de robotizat. "Este dificil sa treci la munca manualta, pentru ca nivelul de automatizare este foarte ridicat", a spus Musk, in conditiile in care Tesla a concediat 700 de colaboratori.

Piata a reactionat imediat, sanctionand, la bursa, actiunile Tesla. Deocamdata, performanta titlurilor grupului nu este pusa la indoiala - compania valoreza 53 de miliarde de dolari. La 321 de dolari, actiunea Tesla ramane mult deasupra celor 229 de dolari de la 1 ianuari, dar mult sub recordul de 383 de dolari, marcat in 19 iunie.

Dar acest lucrru nu a linistit piata. "Intreprinderea nu a prezentat un plan realist care sa conduca la o reducere a cheltuielilor. Nici o strategie privind evolutia lichiditatilor", a explicat Jeffrey Osborne, de la Cowen & Co. In ultimul trimestru, Tesla a consumat 1,4 miliarde de dolari, adica aproape 3 miliarde in sase luni. Analistii se tem ca intreprinderea va fi nevoita sa sa apeleze la piata pentru a se finanta.

Pe acest fundal, expertii asteaptea ca Tesla sa iasa din starea de spirit a unui start-up si sa castige in maturitate atat din punctul de vedere al productiei, cat si al strategiei.