Nu sunt diete preferate de vedete, ci de medicii nutriţionişti. De regulă, specialiştii recomandă dietele personalizate în funcţie de nevoile, aşteptările, dar şi de afecţiunile pacienţilor. Dar cum în această perioadă ne simţim tentaţi de curele de slăbire rapide, iată o listă a celor mai sigure şi mai eficiente, însoţite de contraindicaţii atunci când este cazul.


Dieta cu iaurt – până la 1 kg/zi


Dieta cu iaurt este excelentă pentru persoanele care consumă cu plăcere produse lactate şi nu suferă de aciditate gastrică, gastrite sau ulcere. Chiar şi aşa, fiind destul de restrictivă, se recomandă a nu fi ţinută mai mult de cinci zile, spune consultantul nutriţionist Adela Drăghici.
Cu un conţinut foarte mic de grăsimi, dar foarte bogat în proteine, iaurtul te ajută să slăbeşti fără prea mare efort, păstrând totuşi masa musculară. Combinaţia de calciu cu fosfor şi magneziu din lapte accelerează procesul de slăbire, ducând la arderea grăsimilor. Acesta este principalul motiv pentru utilizarea iaurtului in regimurile de slăbire. Odată cu scăderea în greutate, dieta cu iaurt ajută la tratarea unor afecţiuni gastrointestinale corelate de multe ori cu obezitatea: constipaţia, diareea, afecţiuni ale colonului, inflamaţiile.
Vedeta acestei diete este evident iaurtul dietetic, consumat la fiecare masă cu o felie de pâine integrală prăjită. Pentru prânz şi cină îl poţi asocia cu peşte sau carne slabă la grătar. Într-o altă variantă a dietei, sunt permise şi supele de legume fără cartofi, broccoli fiert, salată de sfeclă roşie şi unul, două fructe începând din ziua a patra.
Dulciurile, băuturile alcoolice şi cele carbogazoase sunt total interzise, iar pentru a-ţi menţine starea bună de sănătate trebuie să bei doi litri de apă plată sau suc natural de fructe pe zi.


Dieta după 40 de ani

Transformările hormonale legate de înaintarea în vârstă predispun femeile la îngrăşare, chiar dacă nu-şi schimbă regimul alimentar sau stilul de viaţă. Dar înainte de a te apuca de diete dure, ţine cont de sfatul medicului nutriţionist Lygia Alexandrescu: cheia succesului este mişcarea, pentru că este mult mai sănătos să faci sport decât să ţii cure de slăbire care îţi pot afecta aspectul fizic, pot provoca agravări ale unor boli cronice şi nu în ultimul rând îţi deteriorează starea psihică.
Un alt secret ar fi eliberarea de stres, pentru că acesta declanşează eliberarea cortizonului, un hormon care atenuează stresul, dar provoacă foamea. De aceea, multe persoane, atunci când simt că sunt copleşite de probleme, mănâncă mai mult.
Ce regim alegi? Nutriţionistul recomandă o dietă echilibrată: proteine – carne slabă, peşte, ouă, produse lactate; zaharuri lente – paste, pâine integrală, fructe; grăsimi – ulei de rapiţă si măsline, peşte gras; vitamine şi minerale – fructe şi legume; dulciuri – cu măsură!
O recomandare utilă: pe cât posibil, evită combinaţiile greu de digerat, cum ar fi cartofi+carne, carne+paste, ouă+brânzeturi, carne+lactate.


Dieta South Beach – pentru mai multă energie

Descoperită accidental de către cardiologul american Arthur Agatston, dieta South Beach a devenit un adevărat trend în rândul persoanelor interesate de metode sănătoase şi rapide de slăbit. Dr. Agatston a observat că regimul pe care îl recomandă pacienţilor, pe lângă rolul iniţial de a îmbunătăţi funcţiile inimii, îi ajută pe aceştia să piardă rapid din greutate, reglează colesterolul, glicemia şi creşte energia organismului. Combinaţia alimentelor a fost gândită în aşa fel încât să nu genereze oboseală sau disconfort.

Faza 1
Prima fază a dietei durează 2 săptămâni, perioadă în care sunt eliminate din meniu zaharurile şi făinoasele, fiind selectate doar alimente cu indice glicemic redus. Se consumă carne slabă şi peşte la grătar, legume la abur, brânzeturi slabe şi salate, gustări pe bază de nuci şi preparate cu grăsimi sănătoase - cum este uleiul de măsline. Dacă este respectată în detaliu, faza 1 are cel mai mare impact asupra greutăţii, pe parcursul celor 14 zile putând fi pierdute până la 7 kilograme, în funcţie de organism.

Faza 2
Cea de-a doua fază a dietei se întinde pe o perioadă mai îndelungată (2-3 luni), în funcţie de greutatea dorită în final. Regimul continuă, permiţând reintroducerea în alimentaţie a anumitor produse interzise în prima fază – fructe, ciocolată neagră, pâine, paste făinoase, orez, cereale, cartofi. Pe parcursul acestei faze, scăderea în greutate continuă, în general, cu pierderea a 0,5–1 kg pe săptămână.

Faza 3

Faza a treia este faza de menţinere, care poate dura tot restul vieţii. În această etapă de întreţinere deja nu mai este vorba despre un regim, ci despre un mod de viaţă. Se vor consuma mâncăruri obişnuite, în porţii normale. Nu este bine, după ce ai slăbit patru sau şapte kilograme, să revii la stilul de viaţă anterior, pentru că astfel apare efectul yo-yo.


Dieta Zone – fără contraindicaţii


Dieta Zone este mai mult decât un regim de slăbit, fiind mai degrabă un stil de viaţă sănătos, cu alimente care conţin un număr redus de calorii provenite din carbohidraţi, proteine şi lipide. Foarte important este faptul că atunci când pregăteşti o masă în cadrul dietei Zone trebuie să respecţi anumite proporţii: 40% carbohidraţi, 20% proteine şi 20% grăsimi bune.
Mai mult, această dietă nu te ajută numai să slăbeşti, ci previne şi o serie de afecţiuni cronice. De aceea este recomandată persoanelor care suferă de diabet sau pentru prevenirea diabetului zaharat de tip II, dar şi persoanelor care suferă de afecţiuni cardiovasculare.
Această dietă nu impune niciun sacrificiu alimentar, ci două reguli de bază: moderaţie şi echilibru alimentar. Dacă doreşti să-ţi prepari singur meniul zilnic, te poţi folosi de un mic truc: împarte o farfurie întinsă în trei părţi egale: în prima parte pune la alegere o bucată de carne albă, în partea a doua pune legume proaspete şi în cea de a treia, fructe pentru desert. Nu omite însă grăsimile bune, fapt pentru care poţi folosi de fiecare dată uleiul de măsline virgin, avocado, nucile sau seminţele proaspete.
Urmând principiile dietei Zone, specialiştii susţin că se poate slăbi în prima săptămână două kilograme, iar în următoarele câte un kilogram. Tot ce trebuie să faci este să urmezi principiile dietei, până reuşeşti să dai jos toate kilogramele în plus.

Alimente permise:
• legume crude sau fierte (cu excepţia cartofilor, dovleacului, morcovilor şi sfeclei)
• fructe proaspete (cu excepţia bananelor, pepenilor sau mango)
• carne: de pui, de vită, curcan sau iepure
• fructe oleaginoase: nuci, alune crude, migdale, nuci de Brazilia, castane
• grăsimi bune - peştele gras (somon, hering, macrou) şi fructele de mare
• lactatele: tofu şi brânzeturile cu un conţinut scăzut de grăsimi
• ulei de măsline extravirgin

Alimente consumate cu moderaţie

• paste integrale, orez brun, pâine integrală, biscuiţi săraţi sau simpli, fără cremă, mămăligă, pâine prăjită
• sucuri de fructe
• gălbenuş de ou
• produse lactate grase: brânzeturile grase, laptele integral, iaurt cu procent mare de grăsime
• carnea grasă: de porc, miel şi vânat

Atenţie! Eliminaţi din meniu carbohidraţii prelucraţi, precum pâinea albă, zahărul şi orezul alb; alcoolul; metodele de prelucrare dăunătoare sănătăţii, cum ar fi prăjelile sau alimentele fast-food.

Reguli de bază

• Legumele şi fructele ar trebui să fie principala sursă de carbohidraţi, iar pastele şi pâinea să nu depăşească 25% din cantitatea de alimente pe care o consumi la o masă
• Manâncă mai multe mese cu un conţinut caloric scăzut
• Cantitatea zilnică de apă necesară organismului se calculează astfel: 40 ml apă x kg/corp. Astfel, toţi adulţii peste 50 kg ar trebui să bea cel puţin 2 litri de apă zilnic.
• Programează mesele zilnice astfel încât să nu treacă mai mult de cinci ore fără să mănânci ceva
• Ia micul dejun la o oră după ce te trezeşti
• Atenţie la calorii: numărul zilnic de calorii nu trebuie să fie mai mare de 1.700, o masă nu trebuie să conţină mai mult de 500 de calorii, iar o gustare să nu depăşească 100 de calorii.