EximBank este o bancă specializată în susţinerea mediului de afaceri. Care sunt direcţiile în care acţionează şi cum se reflectă această susţine în cifre?

EximBank este o instituție dedicată exclusiv segmentului corporate, cu un model de business unic pe piața românească, model care îmbină atribuțiile unei bănci comerciale cu activitatea în numele și contul statului. Instrumentele financiare ale EximBank sunt axate pe trei direcţii de acţiune: finanţare, garantare, asigurare și sunt destinate oricărui tip de societate comercială, fie că este IMM, companie mare, derulează tranzacţii internaţionale, ori se adresează numai pieţei interne. Ca urmare, pe de o parte, suntem dedicaţi susţinerii exportatorilor români, pentru care avem produse care acoperă întregul lanţ de export, din faza de producţie, livrare şi până la încasarea contravalorii mărfurilor exportate, iar, pe de altă parte, portofoliul de produse ne permite să susţinem şi eforturile investiţionale ale societăţilor româneşti. În ceea ce priveşte reflectarea activităţii noastre în cifre, vă pot spune că pentru acest an ne-am stabilit ca obiectiv principal dinamizarea activității în direcția finanțării companiiilor și, iată, rezultatele o arată, suntem pe drumul cel bun: volumul creditelor acordate a urcat în primele nouă luni cu 40% faţă de decembrie 2012, depășind 1,5 mld. lei. După primele nouă luni ale anului, expunerea totală a băncii a urcat la 4,4 mld. lei, valoare de peste trei ori mai mare față de 2009.

Care sunt tipurile de garanţii oferite? Dar tipurile de finanţări?

EximBank emite garanții în numele și contul statului român. Fiind garanţii suverane, acestea asigură accesul mai facil la finanţare al companiilor și, în același timp, reduc riscurile asociate activității de creditare. Având EximBank ca garant, societățile comerciale își pot dezvolta activitatea, pot derula proiectele cu fonduri europene sau își pot extinde activitatea de export. Putem emite garanţii pentru:
- exportatori – care completează necesarul de garanţii pentru credite sau contra-garantează scrisorile de garanţie bancară acordate de alte bănci comerciale
- IMM şi alte tipuri de companii – facilitează accesul la finanţare prin completarea necesarului de garanţii pentru creditele accesate pentru dezvoltare şi modernizare de la orice bancă comercială de pe piață.
În ceea ce privește finanțările, avem un pachet care cuprinde atât credite pentru activitatea curentă sau pentru investiţii, (inclusiv finanţarea proiectelor de investiţii cu fonduri europene), cât şi produse specifice cu caracter de ajutor de stat precum compensarea parţială a dobânzii sau credite cu dobândă subvenţionată.

Recent, Eximbank a primit un premiu important pentru dinamizarea exporturilor-unul dintre domeniile care susţin creşterea economică din 2013. Care sunt  soluţiile oferite de Eximbank pentru exportatori? Cum se reflectă în cifre această suţinere a exporturilor

Exportatorii rămân o prioritate strategică pentru noi, iar banca îşi propune să dinamizeze activitatea pe acest segment, cu focus pe companiile cu potențial de export. EximBank a făcut progrese evidente în direcția susținerii exportatorilor și vă pot spune că în ultimii trei ani, valoarea medie anuală a exporturilor susţinute de EximBank a ajuns la 1,4 miliarde de lei, faţă de o medie anuală de 300 milioane de lei în perioada 2006 – 2008. La prima vedere, poate suma nu pare a fi foarte mare, însă cred că este important de reținut faptul că sprijinul EximBank a mers exclusiv către susținerea a antreprenorilor locali. Pentru că știm cu toții, peste 70% din exportul României este realizat de companii cu capital majoritar străin, care sunt susținute financiar de companiile-mamă și care nu apelează la produse de finanțare sau garantare locale… Ne dorim să continuăm această tendință și vreau să îi asigur pe exportatori că avem resursele necesare pentru o susținere accelerată a acestui segment important pentru economia românească.

Eximbank se poate lăuda cu multe poveşti de succes când vine vorba de susţinerea mediului de afaceri. Puteţi realiza un top 10 al afacerilor în care sprijinul Eximbank a fost parte importantă a poveştii de succes?

În general, nu sunt adeptul clasificărilor și, cu riscul de a părea că recurg la un clişeu, aş vrea să spun că pentru noi nu există clienţi mai importanţi. Toţi întreprinzătorii care apelează la serviciile noastre sunt importanţi pentru noi şi de aceea tratăm solicitările acestora cu profesionalism şi celeritate. Desigur că acordăm o atenţie deosebită agenţilor economici din domeniul productiv, care aduc plus valoare în economie, și în special exportatorilor, și avem clienți din aproape toate domeniile de activitate, de la industrie ușoară și agricultură, până la metalurgie, turism sau creșterea păsărilor.

Unul dintre domeniile reactivate de curând este cel al asigurărilor? Ce tip de asigurări oferă EximBank?

Segmentul asigurărilor a fost redescoperit de antreprenorii români în perioda de criză. Pentru că modul în care se derulează tranzacțiile internaționale nu mai este același cu cel din urmă cu cinci ani, să spunem. Câtă vreme lucrurile au fost stabile și previzibile, exportatorii români nu și-au pus problema unei protecții suplimentare în relația cu partenerii externi. Au lucrat ani buni cu același partener, totul a fost OK, până a venit criza… Acum lucrurile nu mai sunt la fel de sigure, iar riscurile pot apărea oricând. De aceea, cred că este important de reținut faptul că EximBank are în portofoliu produse de asigurare similare cu cele ale marilor agenții de export (ECA -Export Credit Agency), produse pe care le pot accesa atât societățile comerciale exportatoare, cât și de băncile comerciale pentru a structura facilități complete pentru clienții lor. Sunt produse care pot prelua riscurile companiei exportatoare, dar și ale băncii finanțatoare.

Aici aș vrea să mai fac o completare și să amintesc faptul că, din 2010, și-a început activitatea EximAsig - specializată în asigurarea riscurilor financiare și a altor tipuri de riscuri complementare acestora (bunuri, răspunderi, CARGO, accidente, ș.a) asociate operațiunilor de export, cât și operațiunilor comerciale interne – companie la care EximBank este acționar majoritar. EximAsig a fost înființată ca urmare a recomandărilor Comisiei Europene care interzic susţinerea de către stat a asigurării creditelor de export pe termen scurt contra „riscurilor de piaţă”, și, din 2010 a fost autorizată în pentru practicarea asigurărilor de risc financiar (credite și garanții). Ulterior, și-a extins activitatea prin licențierea pe alte 8 clase de asigurări, fapt care îi permite să ofere clienților produse cu o acoperire completă. Compania a înregistrat în primele nouă luni ale acestui an venituri din activitatea de subscriere de  34,4 milioane de lei, nivel care este aproape dublu faţă de perioada similară a anului precedent și care depășește cu 50% volumul de prime brute subscrise pe ansamblul anului 2012. Această evoluție demonstrează că pe piață există un interes în creștere pentru instrumente alternative de asigurare, iar EximAsig poate juca un rol semnificativ pe acest segment.

Anul 2013 este pe sfârşite, la un bilanţ provizoriu cum caracterizaţi activitatea Eximbank în acest an şi care sunt previziunile şi planurile pentru anul ce vine?

2013 a fost anul reașezării EximBank pe principii moderne de business, reașezare care să ne permită să susținem proiectele cât mai multor companii românești. Pe parcursul anului, banca a implementat un nou concept organizațional - care presupune existența a patru directori regionali ce coordonează vânzările la nivel național, proces derulat în paralel cu extinderea rețelei teritoriale. Am inaugurat patru agenții și ne propunem să continuăm acest proces de extindere, ţinta fiind ca reţeaua băncii să ajungă în 2014 undeva la 20 de unităţi, faţă de 12 la finele anului 2012. Tot în acest an am lansat o aplicație on-line care permite utilizatorilor siteului www.eximbank.ro să afle de la propriul computer dacă se precalifică pentru accesarea unui credit și, mai mult decât atât, vor cunoaște și valoarea împrumutului pe care l-ar putea primi.

Banca a organizat și întâlniri cu comunitățile de afaceri din zonele economice importante din țară - la care au participat peste 300 de reprezentanți ai companiilor locale, precum și cu reprezentanţii principalelor bănci partenere - pentru identificarea fluxurilor de lucru care să ducă la o mai bună corelare a portofoliilor de produse astfel încât consumatorul de produse bancare să beneficieze de o ofertă completă.

Pentru noi, conjunctura actuală este propice dezvoltării business-ului și avem acum o echipă care nu face rabat de la profesionalism. Considerăm că putem avea o prezență mult mai consistentă pe piața finanțării corporate și, de aceea, pregătim mai ambițios bugetul pe 2014.