Vitaminele si beneficiile lor
Vitamina A: este o vitamina solubila in grasimi. Se gaseste numai in tesuturile animale, dar provitamina A, care in organism se transforma in vitamina A, se afla in plante sub forma de pigmenti carotenoizi galben si rosu, cel mai important fiind betacarotenul. Cele mai multe sunt in ficat, uleiurile de peste, galbenusul de ou, unt si smantana. Carotenii se gasesc din abundenta in vegetalele verzi cu foi, in unele vegetale galbene si in anumite fructe. Acestea insa sunt mai greu de digerat si sunt sensibile la oxidare si lumina, dar nu se distrug la temperatura ridicata. Totusi, legumele ar trebui sa se foloseasca proaspete sau cel mai bine sub forma de suc, pentru ca acestea contin si o serie de enzime care ajuta la digestie.

B1-Tiamina: este solubila in apa. Este stabila la caldura si oxidare. De asemenea, in solutii neutre si alcaline se descompune. Este prezenta in foarte multe alimente: carne de porc slaba, fasole, alune, nuci si boabe intregi ale unor cereale. Pe al doilea plan se afla rinichiul, ficatul, carnea de vita, ouale si pestele. Tiamina se gaseste in straturile exterioare ale boabelor de cereale, astfel incat mare parte din vitamine se pierde in procesul de macinare. Sunt indicate, de asemenea, taratele, care sunt foarte bogate in aceasta vitamina si drojdia de bere.

B2-Riboflavina: este solubila in apa. Este si ea termostabila (nu se distruge sub actiunea caldurii), dar este sensibila la baze si la lumina. In forma libera este rapid absorbita de intestinul subtire.
Surse de vitamina B2: laptele, ficatul, rinichii, inima, albusul de ou si vegetalele verzi frunzoase, carnea slaba, carnea de pasare, branza, caisele, rosiile. Cerealele sunt mai sarace, dar contin totusi suficienta vitamina B2, in special graul incoltit. De asemenea, aceasta vitamina se afla si drojdia de bere.

B3-PP-Nicotinamida (acid nicotinic, niacina): este solubila in apa. Nu se altereaza termic in preparate. Precursorul acesteia este triptofanul, care sintetizeaza in organism aceasta vitamina, si ambii sunt usor absorbiti de tractul intestinal. In general, in organism se gaseste sub forma de coenzime.
Surse de B3: drojdia de bere, organele de animale, carnea slaba, pestele, carnea de pasare, graul integral, alunele, ouale, catina, curmalele, prunele, smochinele.

B5-Pantotenat de calciu, acid pantotenic, pantenol: este solubil in apa. Este distrus de caldura, conservare, dar si de o serie de medicamente, cum ar fi somnifere, cofeina, cafea, sulfamide, estrogeni etc.
Surse de B5: drojdia de bere, ficatul, ouale, carnea slaba, smantana, cartofii dulci, conopida, rosiile, cerealele integrale, nucile, legumele de culoare verde.

B6-Piridoxina, piridoxalul si piridoxamina: este solubila in apa. Este complet absorbita si foarte repede de catre intestin. Conservarea, congelarea, prepararea termica o distrug.
Surse de B6: drojdia de bere, taratele de grau, germenii de grau, organele de animale, catina, pepenele verde, orezul nedecorticat, ouale, alunele, nucile, soia, varza.


B8-Biotina: in unele studii se numeste vitamina H sau coenzima R. Este putin solubila in apa. Este distrusa de o substanta, avidina, din ou.
Surse de B8: ficat, rinichi, drojdie de bere, melasa, lapte, galbenus de ou. Carnea, nucile, majoritatea vegetalelor si fructele contin, de asemenea, cantitati destul de importante.

B9: greu solubil in apa.
Surse de B9: andive, branzeturi, lapte, catina, spanac, varza. Acidul folic (folacin) vitamina M: este solubil in apa. Se afla doar in combinatii. Surse de acid folic: ficatul si vegetalele cu frunze verzi, fasolea uscata, caisele, catina, dovleacul, mazarea, sparanghelul, rinichiul, arahidele, alunele, porumbul dulce, graul integral, germenii de grau, drojdia de bere, galbenusul de ou, pepenele galben.

B12- Cobalamina: este solubil in apa. Este singura dintre vitamine care este sintetizata exclusiv de unele microorganisme. Prezenta ei in natura este legata de microorganisme care cresc in pamant, in apa, in intestin.
Surse de B12: organele glandulare ale animalelor si produsele solubile din carnea de peste. Laptele, ouale si tesutul muscular contin cantitati mici. C-Acid ascorbic: este solubil in apa. Se distruge prin oxidare si la gatire din cauza temperaturii. Surse naturale: catina, rosii, conopida, ardei, citrice (lamai, portocale, grapefruit, mandarine), piersici, ananas, capsuni, varza etc.

D1-D2-D3...10: cei mai importanti suntergosterolul, calciferolul sau viosterol, care se gaseste in plante. Solubila in grasimi. Nu este sintetizata decat in prezenta soarelui.
Surse de vitamina D: pestele gras de orice fel, lapte si produsele din lapte.

E-Tocoferol: este o vitamina solubila in grasimi. Se distruge la temperatura, adica in procesul de pregatire a hranei. Surse de vitamina E: se gaseste in cantitate mare in uleiurile extrase din boabele germinate de cereale, uleiuri de soia, nuci, verdeturi, oua.
F: este o vitamina solubila in grasimi.
Surse de vitamina F: uleiurile vegetale, in special cele din germeni de grau sau porumb, in, soia, alune, nuci, floarea-soarelui, dovleac.

K-Menadiona: este solubila in grasimi. Este foarte utila in afectiunile ficatului si mai ales in hemoragii, ajutand la coagularea sangelui.
Surse de vitamina K: vegetalele cu frunzele de culoare verde inchis - spanac, conopida, uleiul din soia, germenii boabelor de cereale, fructe, vegetale radacinoase, iar produsele animale, cu exceptia ficatului de porc, contin foarte mici cantitati.

U: este solubila in apa. Se gaseste in varza si este utila la vindecarea ulcerului. In toate cazurile este foarte bine sa se consume vitamine fara sa fie preparate la temperaturi ridicate, deoarece prin acestea se vor distruge enzimele si sunt mai greu de asimilat pentru organism.

Plante indicate in afectiunile ficatului: ' albastrele ' aloe ' angelica ' anghinare ' ardei ' armurariu ' banuti ' catina ' cerentel ' cicoare ' drobita ' frag ' in ' lamaie ' loboda ' maslin (ulei) ' mei pasaresc ' morcov ' ovaz (in special mladite verzi sub forma de suc) ' rosii ' rostopasca ' schinel ' splinuta ' stevie ' tarhon ' telina ' urzica ' varza

Boli si leacuri
Ascita: banuti, boz, ceapa, cretusca, dud, ienupar, mesteacan, nalba, osul-iepurelui, patrunjel, rozmarin, soc, strugure, tarhon, ulm, urzica, visin, vulturica.
Ciroza hepatica: angelica, anghinare, armurariu, banane, catina, carligei, dud (coaja de la radacina in cazul edemelor), grepfruit, lamai, orz (sub forma de suc din mladite verzi), pedicuta, portocale, pufulita, rascoage, soc,sulfina, tarate de grau, sunatoare, sofran, varza, zburatoare.

Colici hepato-biliare: coada-soricelului, frasin, lemnul Domnului, liliac, nuc (frunze), zarna.

Congestie hepatica: agris, aloe, armurariu, castan, cicoare, coacaze, dracila, lamaie, papadie, salata, struguri, turita mare.
Hepatita cronica: afin, alun, anghinare, ardei, armurariu, catina, carligei, cicoare, cires, levantica, lichen de islanda, lichen de piatra, orz, orzoaica, papadie, pepene verde, pir, pufulita, salata, secara, silur, sulfina, sunatoare, trifoi rosu, urzica, varza.
Icter: catina,drobusor, ridichi, stevie, urzica.
Insuficienta hepatica: agris, alun, fereguta, gutui, papadie, ridiche, sparanghel, stevie, urzica.
Intoxicatii: fasole, ienupar, macris, osul iepurelui, piersic, portocal, floarea-soarelui (ulei), mei pasaresc, in, siminoc.