Şi la nouă luni, bilanţul tranzacţiilor totale din piaţa de birouri din Bucureşti este pe un trend pozitiv. În primele trei trimestre din 2013, în Bucureşti s-au realizat tranzacţii de birouri (incluzând atât renegocieri/reînnoiri de contracte, cât şi relocări de sedii), cu un volum total de 208.919 mp, conform datelor centralizate de Forumul celor mai importante companii de consultanţă imobiliară prezente în România, ceea ce reprezintă cu aprox. 25% mai mult decât în aceeaşi perioadă din 2012.

Tranzacțiile New Demand au crescut în ritm accelerat
Trimestrul III din 2013 s-a remarcat printr-o dinamică accelerată a unor tranzacţii strategice şi atent monitorizate de consultanţii şi dezvoltatorii imobiliari: tranzacţiile de expansiune a companiilor existente în piaţă şi a celor de intrare a unor companii noi în piaţă. Denumite generic tranzacţii „New Demand” de consultanţii imobiliari, acestea au înregistrat în trimestrul 3 un total de 19.599 mp închiriaţi, mai mult cu 39% decât cele două trimestre anterioare, cumulat.

Tranzacţiile de acest tip sunt importante pentru jucătorii din piaţa imobiliară pentru că indică ritmul dezvoltării companiilor şi implicit, al pieţei birourilor, fiind un indicator în funcţie de care se face previzionarea nevoii (sau oportunităţii) de a construi clădiri noi de birouri. O piaţă a birourilor sănătoasă poate fi considerată cea în care există o creştere progresivă şi constantă a stocului de spaţii de birouri închiriate de companii nou intrate pe piaţă sau firme în expansiune.

Dacă în primul trimestru din 2013 am avut un volum total de 7.963 mp de tranzacţii de tip New Demand şi în trimestrul II un volum de 6.136 mp, în trimestrul III acesta a urcat vertiginos la 19.599 mp, mai mult decat o dublare faţă de primul trimestru şi de trei ori mai mult decât în al doilea trimestru. Acesta este un semnal bun, pentru că tranzacţiile de tip New Demand reduc din  stocul de spaţii de birouri neocupate din piaţă şi reflectă un fenomen pozitiv, de creştere a încrederii companiilor în perspectivele dezvoltării proprii sau în piaţa locală. Creşterea tranzacţiilor New Demand a cuprins atât tranzacţii cu suprafeţe mari, cât şi cu suprafeţe medii şi  o diversificare a mediilor din care provin, regăsindu-se  companii multinaţionale care şi-au reluat planurile de expansiune,start-up-uri locale, companii internaţionale care deschid pentru prima dată un spaţiu de birouri în România ”, declară Alexandru Petrescu, Managing Partner al ESOP Consulting l CORFAC International.

Şi faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut trimestrul III 2013 este mai bun pe acest segment al tranzacţiilor. Din acest punct de vedere, al tranzacţiilor New Demand, trimestrul III din 2013 a depăşit cu 49% şi volumul tranzacţiilor New Demand din trimestrul III 2012.