La acea data, bombardierul Canberra se afla deja de cinci ani in serviciul Royal Air Force (RAF). Era perioada experimentelor si a progreselor tehnologice, iar caracteristicile deosebite ale avionului faceau din el un excelent laborator zburator.

Printre altele, spre deosebire de versiunile anterioare ale aparatului, cel cu numarul de bord WK163 era echipat cu dispozitiv experimental de racheta, extrem de puternic, Napier Double Scorpion, montat in sectiunea pentru bombe si menit sa sporeasca forta motorului, astfel incat avionul sa poata zbura in conditii de atmosfera rarefiata la inaltimi de peste 20 de kilometri.

Comandantul echipajului, Mike Randrup, a fost insotit pe durata zborului de inventatorului dispozitivului, Walter Shirley. Randrup s-ar ridicat la 13.000 de metri folosind motoare obisnuite - doua Rolls-Royce Avons, dispuse pe aripi. Apoi, a pornit dispozitivul Napier. Avionul a inceput sa urce tot mai sus si mai sus, trecand de 18, 19, 20 de kilometri.

O altitudine la care, daca pilotul nu stie cum sa mentina viteza intr-un diapazon strans si cum sa reactioneze in acest regim de zbor, numit Coffin Corner, deosebit de periculos, avionul poate avea serioase probleme. Dar Canberra a rezistat. WK163, continuand sa ia in inaltime pana cand nu a atins 21 de kilometri, stabllind un record mondial. Si a arevenit pe Pamant.

In prezent, bombardierul se afla, partial demontat, intr-un hangar situat nu departe de orasul Duncaster, comitatul Yorkshire. Dar cariera lui nu pare sa se fi incheiat. Dupa 60 de ani de la zborul legendar, Canberra a revenit in atentia specialistilor, care analizeaza posibilitatea readucerii in stare de functionare a masinii.

Misiune asumata de fondul Vulcan to the Skies, un grup de entuziasti, care, anterior, au readus la viata Avro Vulcan, un urias bombardardier strategic din perioada razboiului rece. E adevarat, Canberra ar urma sa participe doar la spectacolele aeriene organizate de Royal Air Force. Incepand din 1950, RAF a exploatat 800 de asemenea bombardiere, unele variante fiind mentinute in dotare pana la mijlocul anilor 2000.