Câteva zeci sau, în cele mai bune cazuri, câteva sute de lei primite în fiecare an în plus la salariu sunt suficiente pentru a creşte nivelul de încredere al angajaţilor în compania pentru care lucrează şi de a-i face mai implicaţi. Relaţia, deşi ideală, nu îşi mai găseşte aplicabilitate decât într-un număr restrâns de domenii de activitate. Cine sunt, deci, angajaţii care anul acesta au câştigat mai mult decât anul trecut? Şi ce urmează...

Pentru cei care au uitat în ultimii patru ani ce înseamnă noţiunea de „creştere salarială”, datele care urmează ar putea crea un oarecare sentiment de frustrare. Sau, pentru cei obişnuiţi să vadă partea plină a paharului, ar putea fi exact acea rază de speranţă pe care o aşteptau, o încurajare şi un semnal că, totuşi, lucrurile nu stau chiar atât de rău. Cel puţin aşa arată, oficial, datele celor mai recente studii privind piaţa muncii – Paywell 2012 şi Saratoga 2012, ambele realizate de PwC România.

Cât înseamnă mult?

Astfel, la nivelul întregii pieţe, salariile au crescut anul acesta cu 5,1% faţă de 2011, cele mai mari diferenţe în plus faţă de anul precedent fiind notate, surprinzător, în industria producţiei auto. Surpriza vine de pe urma faptului că vorbim despre un sector care nu a fost nici pe departe imun la criză, primul val fiind depăşit chiar cu dificultate de cei care produc automobile sau componente auto. Salariile lor au crescut faţă de anul trecut cu 8%, ceea ce a adus venitul mediu din industria auto la un nivel de 3.132 de lei. La o diferenţă de aproape două puncte procentuale s-au aflat angajaţii din IT, cei care, raportat la mai multe dimensiuni, precum stabilitatea domeniului, valoarea absolută a salariului net sau oportunităţile de avansare în carieră, sunt cu siguranţă câştigători şi în acest an. Astfel, chiar dacă, oficial, creşterea salarială de la nivelul industriei a fost de 5,1%, salariile celor care lucrează în IT au fost cele mai mari din economie, depăşind băncile sau industria farmaceutică.
Venitul mediu al unui angajat din domeniu a fost anul acesta de 7.206 lei. Comparativ, valoarea medie a salariului din zona de producţie auto a fost de peste două ori mai mică, respectiv 3.132 de lei.

Topul norocoşilor
În topul domeniilor care au înregistrat în 2012 creşteri salariale mai apar şi băncile, cu o majorare de 3,2%, bunurile de larg consum (4,8%), industria farmaceutică (6%), retailul, cu o creştere de 3,1% sau industria (4,7%). Interesant este însă faptul că acestor domenii li se alătură altele, mai puţin predispuse, cel puţin aparent, la creşteri salariale. Este vorba, de pildă, despre industria hotelieră, unde, potrivit datelor PwC, salariile au crescut în 2012 cu 4,3%, sau despre leasing, un sector care a raportat majorări de 4,8%.

Yin şi Yang
Consultanţii PwC atrag însă atenţia asupra unui aspect foarte important, care pune într-o altă lumină această evoluţie a salariilor, pentru că valoarea faptică a fost influenţată de factori externi, precum inflaţia, care a făcut ca, în realitate, creşterile salariale să fie infime, aproape insesizabile, în cele mai multe cazuri. Şi Daniela Necefor, managing director al firmei de consultanţă în resurse umane Total Business Solutions susţine aceeaşi teorie.
„Companiile, în cea mai mare parte a lor, nu au avut cum să dea salarii mai mari. Au fost în continuare multe restructurări şi, la nivel general, salariile oferite pentru oamenii nou intraţi în companie au fost mai mici decât în anii trecuţi. Cazurile cu majorări reale sunt destul de puţine şi fac parte în special din zona tehnologică de activitate”, precizează Necefor. Că nu a fost uşor pentru companii să susţină creşteri salariale mai este confirmat şi de faptul că, deşi anul trecut bugetaseră salarii cu 6,8% mai mari pentru 2012, până la urmă nu au putut depăşi pragul de 5,1%. Cu toate acestea, angajatorii continuă să fie încrezători în viitor, de vreme ce 41% dintre participanţii la studiul PayWell România 2012 au bugetat pentru anul 2013 o creştere salarială medie de 6,1%. „Este încă incert ce se va întâmpla la anul, iar lucrurile se vor lămuri chiar şi pentru companii după alegeri. În orice caz, sunt extrem de atente la costuri, fie că este vorba despre portar sau directorul general al companiei”, adaugă Daniela Necefor.

Salarii majorate. Dar rentabilitatea?
Cu siguranţă, angajatorii vor lua în calcul şi faptul că românii s-au dovedit a fi, cel puţin anul trecut, angajaţii care au adus cea mai mică rată de profit companiilor din Europa Centrală şi de Est. Asta se traduce printr-o rentabilitate a capitalului uman cu 9% mai mică decât în 2010, potrivit studiului PwC Saratoga 2012. Practic, acest indicator exprimă venitul brut generat de fiecare angajat pentru fiecare unitate monetară plătită de angajator sub formă de remunerare. La fel de influenţaţi ar putea fi angajatorii şi de faptul că au crescut costurile cu forţa de muncă, raportate la costurile totale ale companiilor.

„Dacă per total indicatorii de rentabilitate a muncii s-au deteriorat, au existat şi sectoare în care am văzut o îmbunătăţire a indicatorilor financiari şi de rentabilitate a capitalului uman în 2011. Astfel, câştiguri de productivitate au fost înregistrate în domeniul tehnologiei informaţiei şi în industria telecomunicaţiilor. În schimb, rentabilitatea capitalului uman s-a deteriorat mult în sectorul bancar, în domeniul bunurilor de larg consum şi în industrie”, a adăugat Horaţiu Cocheci, senior manager, liderul echipei de consultanţă în resurse umane, PwC România. Paradoxal ultimele trei enumerate de Cocheci se află atât în topul celor mai mari creşteri salariale, cât şi în topul domeniilor în care angajaţii câştigă cel mai bine.
Este însă o dinamică naturală a pieţei, pe care o regăsim şi în politicile de salarizare ale angajatorilor vecini. Spre exemplu, sârbii au acordat anul acesta majorări salariale de 5,2%, în scădere faţă de ponderea de 6%, de anul trecut; iar slovacii şi cehii au bifat şi ei la acest capitol, chiar dacă în procente mai modeste, de 3,8%, respectiv 2,8%. Probabil că şi cifrele anului viitor vor rămâne în aceeaşi linie. În ce măsură aceste creşteri se vor resimţi în mod concret şi în buzunarul beneficiarului e deja o altă problemă, pe care numai contextul macroeconomic o poate rezolva.

Cele mai mari salarii
În 2012, domeniile cu cele mai mari salarii nu au fost neapărat aceleaşi în care s-au acordat şi cele mai mari creşteri salariale.
Domeniul Salariul mediu (lei)
Agrochimie 1.521
Retail 1.713
FMCG & Distribuţie 2.417
Industrie 2.570
Producţie auto 3.132
Telecomunicaţii 4.056
BPO&SSC 4.285
Bănci 4.614
Farmaceutice 5.513
Leasing 6.161
IT 7.206
SURSA: Studiul salarial şi de beneficii PayWell România 2012