În spaţiul european al fotografiei de fashion, numele românului Tibi Clenci (37 de ani) este cotat astăzi ca fiind unul dintre cele mai promiţătoare. Cu o obsesie nativă pentru imagine, exersată şi rafinată timp de 15 ani, fotografiile românului au fost expuse, în această toamnă, la Paris, alături de cele ale lui Patrick Demarchelier, considerat a fi cel care a redefinit fotografia de modă şi, odată cu aceasta, întreaga industrie de fashion. Imaginea de artist a lui Tibi Clenci este completată cu cea de manager al uneia dintre cele mai exclusiviste agenţii de modelling din România, pe care a înfiinţat-o în urmă cu 14 ani.

Mirosul fotografiilor

Scriitorul american Malcolm Gladwell spunea că pentru a avea succes într-un domeniu este nevoie de aproximativ 10.000 de ore de muncă. Pentru Tibi Clenci, cele 10.000 de ore de muncă în arta fotografică au început la Piteşti, alături de tatăl său, a cărui pasiune pentru imagine a reuşit, treptat, să polarizeze atenţia şi imaginaţia fiului.

„Tatăl meu a fost foarte pasionat de fotografie şi mi-au rămas treze în memorie acele mirosuri specifice din camera unde el developa pozele. Cadrul acesta, cu care am avut contact de mic, reprezintă unul dintre principalii piloni ai pasiunii mele pentru fotografie şi, în general, pentru frumos”, spune Tibi.

Acesta subliniază însă că ingredientul principal, care avea să îl urmărească toată viaţa, a fost propria sa minte şi predilecţia acesteia pentru imagini.

„Îmi e foarte greu să explic fenomenul acesta, însă de mic copil imaginile îmi apăreau şi îmi fugeau prin minte. Priveam, de exemplu, o casă şi puteam încadra casa aceea în propriul meu scenariu, în propria mea fotografie, dacă pot spune aşa. Atunci nu ştiam cum să controlez acest mod de a vedea lucrurile şi am avut nevoie de disciplină pentru a educa această trăsătură”, explică Tibi Clenci.

Şi-a format ochii şi mâinile pentru fotografie cu un aparat Beirette, parte a unei serii de camere foto produse în Germania de Est între 1958 şi 1980. Astăzi, lucrează cu unul dintre cele mai perfomante aparate foto din lume, Hasselblad.

Artă şi afaceri

Pasiunea pentru fotografie a mers mână în mână cu un spirit antreprenorial nativ, despre care acesta vorbeşte cu greu.

„După ’90, România începea să se reinventeze şi, în acele vremuri, am dat curs, în Piteşti, unei idei ciudate pentru mulţi, şi anume înfiinţarea unei şcoli de modelling. Foarte mulţi nu aveau habar cu ce anume se ocupă o astfel de şcoală şi adevărul este că şi noi a trebuit să învăţăm din mers anumite lucruri”, spune Tibi.

Succesul a fost aproape imediat, arată el, în contextul în care unele din frumuseţile locale erau solicitate de marile case de modă din Bucureşti.

Adevăratul declic s-a produs, însă, după ce a terminat prima facultate, cea de Educaţie Fizică şi Sport.

„Am avut şansa să încep munca alături de un regizor, după ce participasem la o preselecţiepentru un videoclip. Acesta a văzut în mine mai mult decât un tînăr cu un corp bine lucrat şi aşa am devenit student la actorie, în clasa profesorilor Constantin Codrescu şi Vlad Rădescu. Practic, de atunci am început să îmi exploatez la modul profesionist pasiunea pentru imagine”, explică acesta. Pentru Tibi, aceştia au fost anii de acumulare, în care s-a format ca fotograf profesionist. Şi totuşi, nimic nu îl pregătise pentru ce avea să urmeze.

Via Paris şi New York

Tibi Clenci este singurul fotograf român de modă reprezentat la nivel internaţional, din 2012, de celebrul agent Angela de Bona, cea în al cărei portofoliu de personalităţi se regăseşte artistul Patrick Demarchelier. Pentru a înţelege ce înseamnă acest succes pentru Tibi Clenci, trebuie spus doar atât - toate numele mari din industria de fashion au lucrat cu Demarchelier, indiferent că este vorba de casele Dior, Louis Vuitton sau Chanel, nu există creator sau publicaţie de modă care să nu fi beneficiat de serviciile acestui celebru fotograf.

„Am «vânat-o» ani la rând pe Angela de Bona. I-am trimis constant cele mai bune lucrări pe care le-am realizat, în speranţa că vom putea lucra împreună, într-o bună zi. Şi, în cele din urmă, acest lucru s-a întâmplat. Prima întâlnire cu ea a avut, pentru mine, o încărcătură emoţională deosebită.

Cu toate astea, eram foarte hotărât să o conving că merită să aibă încredere în mine şi în munca mea. Şi am fost mirat să constat că ea luase deja decizia de a mă reprezenta la nivel internaţional”, spune Tibi.

Practic, Angela de Bona este cheia care îi va deschide uşa către numele mari ale industriei internaţionale, cu care Tibi va putea lucra de acum în mod direct, ca fotograf, şi nu doar ca reprezentant al unor modele din România.

Un român în Top 100 cele mai influente modele

La rândul său, Tibi Clenci este reprezentantul modelului Silviu Tolu - singurul român inclus în Top 100 cele mai influente modele ale lumii, realizat de revista Client Magazine din Marea Britanie.

„Silviu este un copil extraordinar şi unul dintre cei mai bogaţi tineri pe care eu îi cunosc, la vârsta lui. A fost inclus în topul aniversar Guess în care au intrat toate supermodelele care au pozat pentru acest brand, precum Claudia Schiffer”, spune Tibi Clenci.

Agenţia Allure Management, pe care Tibi a înfiinţat-o în 1998, impresariază zece modele - cinci băieţi şi cinci fete, toţi foarte tineri, aflaţi la începutul carierei în modelling.

Despre agenţia pe care o conduce, Tibi spune că este una dintre cele mai nişate şi exclusiviste aflate, în prezent, în România, în contextul în care puţinii tineri pe care îi reprezintă au acces la cele mai cunoscute case de modă din lume.

„Povestea copiilor de care ne ocupăm la Allure Management este foarte specială, în sensul că este nevoie de multă disciplină şi echilibru interior pentru a face faţă provocărilor din lumea în care intră. De fapt, aici este vorba despre un set de reguli de la care eu nu mă prea abat. Aceşti copii sunt selectaţi de la 11 sau 12 ani şi nu trebuie să petreacă o anumită perioadă în cadrul agenţiei pentru a-mi da seama din ce «material» sunt făcuţi, din ce familii provin, ce temeri au, cum putem lucra cel mai bine cu ei, astfel încât atunci când sunt solicitaţi de marii creatori de modă din întreaga lume să poată face faţă provocărilor unei meserii care, din exterior, pare doar o simplă joacă”, explică Tibi.

Cea mai importantă calitate a acestor copii este capacitatea de a se exprima în faţa camerei, iar educarea acestei trăsături este preocuparea principală a lui Tibi Clenci. „Disciplina şi munca pentru educarea acestei trăsături sunt mereu în centrul preocupărilor mele. Însă, ca să poţi crea un «star» în această industrie, trebuie ca persoana respectivă să se rapoteze foarte bine la un set de valori care o vor călăuzi în timp. Altfel nu se poate! Lumea modei e plină de tentaţii şi este atât de uşor să te laşi furat de oricare dintre ele”, spune acesta.

Înainte de a încheia discuţia, îl întreb pe Tibi despre planurile pe termen mediu şi lung, privind agenţia pe care o conduce. „Vom păstra aceeaşi filosofie de afaceri, aceleaşi standarde înalte, pentru că acesta este pentru noi «sosul secret». Însă cea mai mare dorinţă a noastră este să «producem» un fotomodel de talie internaţională, aşa cum sunt Claudia Schiffer sau Naomi Campbell. Aceasta este provocarea cea mare”, conchide Tibi.