În Ungaria, cheltuielile cu asigurările sunt de 300 de euro/an, în Polonia 355 euro/ an, iar în Austria 2.000 euro/an. Media la nivelul Europei a fost de 1.873 euro/an în 2011, potrivit datelor centralizate de Insurance Europe - federaţia europeană a asigurătorilor din statele membre ale Uniunii Europene. Şi enumerarea unor astfel de statistici ar putea continua.

Toate statisticile pe tema asigurărilor creionează pentru România un tablou sumbru despre cum ne raportăm la produsele financiare, în general, şi la asigurări, în special.

Companiile din piaţa locală de asigurări s-au obişnuit să prezinte „nivelul nesatisfăcător de cunoştinţe financiare” al consumatorilor români ca pe o cauză a rezultatelor obţinute. Și acestea, tot nesatisfăcătoare. E un fel de scuză - am putea face mai mult, dacă românii ar conştientiza nevoia de protecţie…
Când vorbesc despre vânzări, asigurătorii fac referire, în principal, la cele două linii auto - RCA şi Casco - şi, mai nou, la asigurarea pentru locuinţe. Anul 2012 nu face excepţie. Datele publicate de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), după primele trei trimestre, arată că cele trei clase de asigurări au atras cel mai mare volum de subscrieri. Și cel mai mare val de nemulţumiri din partea clienţilor. Se vând, prin urmare, doar produse obligatorii (RCA) şi facultative, dar impuse de bănci sau societăţi de leasing (Casco). Asigurarea locuinţelor este, de asemenea, obligatorie. Sau facultativă, pentru cine vrea. Prin urmare, foarte mulţi asigurători au vândut şi în 2012 doar produse care joacă în categoria „impuse”. Ce se va întâmpla în acest an?


RCA ŞI CASCO - păguboase, dar tentante
Singurul element ce diferenţiază asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) de alte tipuri de asigurări este caracterul ei obligatoriu. Această trăsătură a fost suficientă pentru a da naştere unei curse nebune între asigurători. Deşi majoritatea spun că această linie de afaceri nu este profitabilă, continuă să aloce resurse considerabile promovării ei. O arată şi cifrele. Spre exemplu, în primele 9 luni ale anului 2012, rata combinată la nivelul întregii pieţe RCA a fost de 140%. Mai simplu spus, asigurătorii care practică RCA cheltuie 140 lei la 100 de lei venituri din subscrieri. În ceea ce priveşte asigurarea facultativă a autovehiculelor – Casco – există o cifră care ar trebui să le dea mari bătăi de cap asigurătorilor: 100 de milioane de euro. La atât sunt estimate pierderile din 2012 acesta, survenite din cauza solicitărilor frauduloase de daune pe acest segment.
Toate aceste realităţi nu par să îi deranjeze pe mulţi dintre asigurători, pentru care 2013 se pare că va fi încă un an în care le va fi greu să se „despartă” de aceste asigurări.

CE SPUN ASIGURĂTORII
Marius Onofrei, director de comunicare Allianz-Ţiriac: În ceea ce priveşte segmentul asigurărilor generale, modul în care vor evolua principalele clase de asigurari – RCA, Casco şi Property – va fi determinant pentru imprimarea tendinţelor pieţei. În funcţie de posibile modificări ale reglementărilor specifice claselor de asigurări obligatorii – iar aici ne referim la RCA şi la asigurarea locuinţelor – sunt posibile variaţii moderate ale nivelurilor veniturilor generate de aceste clase de asigurări, în anul 2013. Este de aşteptat ca, la rândul său, segmentul de asigurări Casco să se stabilizeze după ce, în ultimii 3-4 ani, faţă de anul de vârf 2008, am consemnat aproape o înjumătăţire a volumului de prime brute subscrise pentru asigurările de avarii şi furt auto.

Adrian Marin, CEO Generali România:
Pentru 2013 prognozăm o creştere moderată a pieţei de asigurări generale, de 2-3%, susţinută în special de segmentele auto, Casco şi RCA. Pentru asigurarile RCA, estimăm o majorare a veniturilor din prime cu aproximativ 5-7%, creştere aflată însă sub rezerva modului în care actuarii companiilor vor reuşi să impună în faţa managementului tarifele corect calculate, cu siguranţă mai mari, care vor genera reduceri ale lichidităţilor sau scăderea cotei de piaţă. De asemenea, rămâne de văzut modul în care va fi desenat şi, eventual, aplicat un sistem de decontare directă. Pentru asigurarile auto facultative, Casco, estimăm o creştere simbolică.
Trebuie, însă, să apreciem că poate fi primul an în care linia de asigurari Casco intră pe un trend ascendent, după scăderile puternice înregistrate în ultimii ani.

Evoluţie prime brute subscrise RCA
An Prime brute subscrise
2007 1.39 mld
2008 1.79 mld
2009 2.15 mld
2010 2.46 mld
2011 1.87 mld
2012 avans 5% - 7%*
(*estimare asigurători)

ASIGURĂRILE DE VIAŢĂ, fără succes
După 22 de ani de aşezări, reaşezări şi încercări de promovare a acestui tip de asigurări, cifrele arată că românii refuză să înţeleagă utilitatea acestora. Ce-i drept, nici asigurătorii prezenţi în acest segment nu au ştiut întodeauna cum să îşi atragă clienţi, campaniile coerente de promovare a asigurărilor de viaţă fiind rarisime. Şi totuşi, eforturile în direcţia creşterii ratei de penetrare a acestora vor continua şi în 2013, deşi estimările privind evoluţia acestei pieţe nu sunt dintre cele mai optimiste.

CE SPUN ASIGURĂTORII:
Carmen Soare, director marketing ING Asigurări de viaţă: Sperăm ca întreaga economie românească să revină pe un trend crescător, aspect strâns corelat cu nivelul general de încredere al consumatorului român şi cu o mult aşteptată îmbunătăţire a situaţiei lui financiare. Specialiştii prognozează o creştere modestă a economiei româneşti în 2013, iar efectele asupra companiilor în general şi asupra industriei de asigurari de viaţă în particular nu se vor resimţi imediat şi nici nu vor fi de foarte mare impact. În aceste condiţii, pentru anul 2013 estimăm o creştere marginală (sub 5%) a pieţei de asigurări de viaţă. Consider că acest avans este cu mult sub potenţialul pieţei româneşti de asigurari de viaţă, mai ales dacă analizăm ponderea acestor produse atât în PIB, dar şi în totalul cheltuielilor românilor.
Adrian Marin, CEO Generali România:
În prezent, ponderea asigurărilor de viaţă în total piaţă este de aproximativ 20%, de aceea consider că o evoluţie firească va face ca piaţa de asigurări să se sprijine tot pe asigurările generale. Totuşi, estimăm o uşoară creştere, atât pe segmentul de viaţă, cât şi pe cel de non-viaţă. La asigurările de viaţă, probabil că asigurările pentru angajaţi (employee benefits) vor înregistra o performanţă mai bună.

Evoluţie prime brute subscrise Asigurări de Viaţă
An Prime brute subscrise
2007 1.449.036.915
2008 1.868.112.985
2009 1.628.162.635
2010 1.665.668.554
2011 1.738.366.854
2012 avans 5%*
(*estimare asigurători)

ASIGURĂRILE DE SĂNĂTATE, în aşteptare
Soluţia înlocuirii unui sistem public de sănătate tot mai sărac şi ineficient, dar căruia i se refuză semnarea actului de deces, constă în asigurările private de sănătate. Este o soluţie testată cu succes de multe state din Europa de Vest, dar care în România ar însemna o adevărată revoluţie, având în vedere jocurile de interese din acest sector. Principalii actori din domeniul privat au traversat încă un an de frustrări, în contextul în care politicienii le-au refuzat includerea în cadrul unei reforme pentru care se pregătiseră intens. Ce va însemna 2013 pentru asigurările de sănătate?

CE SPUN ASIGURĂTORII:
Valentin Ţuca – CEO Aon Risk Solutions: Apetitul scăzut al populaţiei pentru alte tipuri de asigurări decât cele auto va persista şi anul viitor, în condiţiile în care poliţele nu vor fi mai ieftine şi, mai mult ca sigur, nici veniturile potenţialilor consumatori mai mari. În ceea ce priveşte asigurările de sănătate, chiar şi în cazul în care va fi implementată noua Lege a Sănătăţii, aceste produse nu vor cunoaşte un boom într-un termen foarte scurt, fiind nevoie de timp pentru ca populaţia să înţeleagă cum funcţionează noul sistem şi care sunt opţiunile pe care le au.

Violeta Ciurel – CEO Axxa Asigurări:
Asigurările private de sănătate vor continua să aibă o evoluţie pozitivă şi în 2013. Indiferent dacă reforma sănătăţii va căpăta formă, prin iniţiativele legislative în vigoare, acest segment va continua să se dezvolte, pentru că românii au început să înţeleagă beneficiile acestor produse.

Evoluţie prime brute subscrise Asigurări de Sănătate
An Prime brute subscrise
2007 1.449.036.915
2008 1.868.112.985
2009 1.628.162.635
2010 1.665.668.554
2011 1.738.366.854
2012 avans 5%*
(*estimare asigurători)

PLANURILE FINANCIARE PENTRU COPII, încă la început
Timid, în peisajul local al produselor de asigurare şi-au făcut apariţia în ultimii ani o serie de produse destinate copiilor. Fie că vorbim de asigurări de viaţă sau de sănătate, asigurătorii au început să acorde atenţie acestei nişe, care ar putea să le „salte” afacerile. Anul trecut a stat şi sub semnul acestor produse, ce ar putea aduce bani frumoşi companiilor care vor şti să profite de oportunităţile din această piaţă.

CE SPUN ASIGURĂTORII:
Carmen Soare -_ director marketing ING Asigurări de viaţă: Planurile financiare pentru copii sunt produse care rămân în atenţia clienţilor indiferent de circumstanţele economice, fiind şi în această perioadă printre cele mai solicitate. La ING, de exemplu, aceste poliţe reprezintă circa un sfert atât din portofoliul total de contracte în vigoare, cât şi din totalul contractelor noi din primele nouă luni ale lui 2012, ponderi care s-au menţinut la cote relativ similare şi în anii trecuţi. Mă aştept ca şi pe viitor această categorie de produse să aibă o evoluţie bună – în condiţiile în care tot mai mulţi părinţi sunt preocupaţi de oportunităţile prezente şi viitoare de dezvoltare ale copiilor lor, şi înţeleg că a aloca resurse pentru activităţi extracuriculare în prezent, dar şi a economisi din timp o parte din veniturile familiei pentru un plan financiar pentru copii sunt demersuri esenţiale pentru a le putea asigura un viitor mai bun. Ca atare, mă aştept ca, per ansamblu, această categorie de produse să îşi menţină şi pe viitor constantă cota actuală, atât în portofoliul ING, cât şi la nivelul întregii pieţe.

PE CE VOR MIZA LIDERII PIEŢEI
Allianz - Ţiriac: Pe IMM-uri
Oferta Allianz-Ţiriac acoperă întreagă gamă de produse de protecţie şi planificare financiară, atragerea de noi clienţi persoane fizice şi Întreprinderi Mici şi Mijlocii rămânând unul dintre obiectivele noastre prioritare. Mizăm pe o creştere a ponderii afacerilor de asigurări Casco, bunuri şi clădiri, răspundere civilă generală şi medicală generate de vânzările de asemenea poliţe către segmentul de retail. Ne propunem, de asemenea, să ne consolidam o foarte bună poziţionare la nivelul segmentelor comerciale şi corporate, continuând să oferim soluţii de protecţie (şi nu doar simple produse de asigurare), servicii complete de calitate superioară şi garanţia stabilităţii parteneriatelor. Ne bucurăm să constatăm că avem, pe acest segment al clienţilor reprezentaţi de persoane juridice, un grad de fidelitate de aproximativ 80% şi ne propunem chiar să încercăm să îmbunătăţim acest indicator.
Generali România: Pe asigurările de viaţă Pe segmentul asigurărilor de viaţă, vom miza ca şi până acum pe asigurările tradiţionale, însă o zonă pe care dorim să o exploatăm mai mult este cea a asigurările de viaţă de grup, din care fac parte asigurările de tip Employee Benefits.
Pe segmentul asigurărilor generale (nonviaţă), vom miza în 2013 pe asigurările de locuinţe, asigurările Casco, asigurările corporate (pentru riscuri comerciale şi industriale) şi pe asigurările de călătorie în străinătate, unde vrem să ne păstrăm poziţia de lider.
Asigurările legate de investiţii realizate cu fonduri europene rămân o prioritate pentru noi. De asemenea, vom miza în continuare pe dezvoltarea parteneriatelor cu băncile.

ING Asigurări de Viaţă: Pe produse personalizate
Nu ne propunem să promovăm un anumit tip de produse. Vrem să continuăm eforturile noastre de educare, de simplificare a conceptelor de bază şi de promovare a beneficiilor asigurărilor de viaţă, în general. Esenţa asigurărilor de viaţă este protecţia financiară a celor dragi, acesta fiind mesajul pe care încercăm permanent să îl comunicăm publicului, iar cele mai multe dintre campaniile punctuale pe care le desfăşurăm includ o componentă importantă de educare. Dincolo de  oferta complexă de produse şi servicii cu care răspundem nevoilor de protecţie şi economisire pe termen lung ale clienţilor, vom miză în 2013 pe unicitatea şi eficienţa instrumentelor noastre şi pe calitatea ridicată a consultanţei financiare.

UNIQA Asigurări:


Pregatim lansarea unui produs nou in 2013, despre care vom face publice detalii la momentul respectiv. Mai mult decat pe promovarea de produse, ne vom concentra pe dezvoltarea canalelor de vanzare, unul dintre acestea fiind canalul online. Am lansat in vara acestui an site-ul www.uniqaonline.ro, de unde clientii nostri isi pot achizitiona asigurarea RCA si cea de calatorie. Pentru clienti achizitia de pe site este usoara si fara costuri suplimentare, polita RCA fiind livrata gratuit, iar cea de calatorie fiind disponibila imediat prin tiparirea de pe www.uniqaonline.ro.