Deplasarea unui detector de cutii negre in conditiile in care cele ale avionului disparut vor inceta sa emita in zilele imediat urmatoare este, fara indoiala, o decizie majora si reflecta, oarecum, disperarea echipelor de cautare, care, de fapt, nu au garantia ca aparatul la bordul caruia se aflau 239 de pasageri, s-ar fi prabusit in acel perimetru.

Totusi, este singura posibilitate de a gasi rapid cutiile negre ale avionului si de a elucia misterului zborului MH370. Este o speranta ca operatiunea de cautare nu va dura la nesfarsit. „Baliza are o durata de viata de aproximativ o luna inainte de a inceta sa emita. Ceeea ce inseamna ca suntem foarte aproape de acel moment”, a comentat Angus Houston, fost sef al aviatiei militare australiene, coordonator al eforturilor de cercetare.

Durata de viata a unei baterii depinde de temperatura apei, de profunzimea la care ea se afla si de presiune. Raza lor de actiune acopera, in medie, intre doi si trei kilometri. Ele vor fi cautate cu ajutorul unei sonde triangulare de 35 de kilograme pusa la dispozitia autoritatilor australiene de marina americana si capabila sa capteze emisiile acustice ale dispozitivelor de inregistrare ale avioanelor.

Este o munca migaloasa, pentru ca zona este vasta, de peste 2.500 de kilometri, iar sonarul americanul trebuie tractat cu o viteza de numai 5 kilometri pe ora pentru a detecta semnalele. Ocean Shield, care este ajutat in aceasta misiune nava britanica HMS Echo, transporta, de asemenea, o drona submarina care poate analiza fundul Oceanului.