Profil de antreprenor

Afacerea care crește cum privești cu ochii

Un tânăr masterand punea în 2011 temeliile unui business, în urma unei investiții de câteva sute de euro, bani economisiți din bursa de studiu. Businessul a crescut accelerat, iar anul trecut i-a adus lui Alexandru Alecu afaceri de 28 de milioane de lei, mai mult cu 44% față de cele 18 milioane de lei raportate în 2021. Evoluția a fost susținută la început din cooptarea în acționariat a unui coleg de la masterat și a unuia dintre prietenii săi, cei doi contribuind cu 30.000 de euro. Apoi, aceștia și-au vândut participațiile companiei Alensa din Cehia, care, între timp, a devenit unul dintre primii trei jucători online din Europa în retailul cu lentile de contact medicale. Era anul 2016, iar planurile tânărului antreprenor au început să se vadă mult mai bine. 

Alexandru Alecu, avea 22 de ani, era atât student cât și voluntar într-o asociație de business a studenților, Business Club. Abia eșuase cu un start-up, dar continua să vadă viața în roz. Atunci, în 2011, piața online de optică nu se vedea nici măcar cu lupa. Cu alte cuvinte, să vinzi în România online ochelari putea fi considerat chiar un demers exotic. Ei bine, pariul inedit al antreprenorului a funcționat încă de la început. „Interesant este că prima comanda a fost online pentru o pereche de ochelari de vedere cu tot cu lentile”, își amintește antreprenorul. În scurt timp a observat că, pe lânga ochelari, exista o nișă neexplorată pe piața româneasca de optică: cea a lentilelor de contact medicale. Prin urmare, și-a îndreptat privirea către această zonă, devenind unul dintre cei mai importanți jucători.

Nu toate deciziile au fost inspirate, dar a reușit să supraviețuiască în businessul românesc. Principalele sale provocări? Lipsa experienței în afaceri, cu precădere în domeniul în care abia intrase, și lipsa fondurilor. „Am studiat și am atras investitori/companii care au venit cu know-how sau resurse financiare”, sintetizează antreprenorul parcursul companiei sale. Că strategia a fost una corectă o demonstrează cifra de afaceri pe care estimează că o va obține anul acesta, de circa 40 de milioane de lei. Adică o creștere de 60% a businessului, cu o marjă de profit de 5%. 

Astăzi, la nivel de grup, Videt este prezent cu magazine online pe toate piețele din Europa, iar cu magazine fizice doar în Slovenia, Slovacia și Cehia. Printre planurile antreprenorului, în al doilea semestru din 2023 se numără deschiderea unui nou magazin în București și ia în calcul posibilitatea de a reloca și extinde depozitul. „Probabil investițiile în noul magazin, în relocare și în tehnologizare vor ajunge la 500.000-600.000 euro”, spune Alexandru Alecu. Pandemia, adaugă antreprenorul, a creat îngrijorări la început, însă având ca principal canal de vânzare mediul online, numărul comenzilor a crescut, implicit cifra de afaceri, iar baza de clienți a crescut considerabil. „Imediat după redeschiderea retailului offline, am luat decizia de a ne extinde prin deschiderea a noi magazine, astfel inaugurând într-un an de zile patru magazine, ajungând la un număr de cinci. Așa că, în contextul pandemiei, vânzările noastre au crescut și am reinvestit în extinderea prezenței offline”, explică acesta. De fapt, adaugă antreprenorul, a fost un „shift” al pieței din offline către online. De asemenea, în privința ochelarilor de vedere, mare parte dintre consumatori s-au întors în magazinele stradale, iar acesta a fost și motivul extinderii în offline. Totodată, angajații care lucrează la birou au „gustat” din avantajele muncii de acasă și atunci „am hotărât să le oferim varianta de a lucra de acasă un anumit număr de zile în fiecare săptămână, în funcție de departament”.  

La ora actuală, magazinul online Videt oferă peste 8.000 de modele de ochelari de vedere și de soare, iar fiecare magazin fizic Videt are în jur de 2.000 de modele expuse. „Reușim să oferim cea mai rapidă livrare din România pentru lentile de contact unde avem atât stoc intern, cât și o integrare informatică cu cel mai mare depozit de lentile de contact din Europa care aparține companiei-mamă, Alensa. Fiind totul automatizat și integrat logistic reușim să livrăm peste 98% dintre toate posibilitățile de lentile de contact în cel mult 3 zile lucrătoare, chiar și acele lentile pe care concurența le furnizează chiar și în 3-4 săptămâni.” De altfel, încearcă să implementeze același concept și în magazinele fizice pentru ochelarii de vedere și anume efectuarea lor într-o oră de la plasarea comenzii prin mărirea stocurilor de lentile de ochelari și investiția în mașini de montaj și instruirea personalului. 

În opinia antreprenorului, piața de optică din România încă este mult în urma piețelor din Europa. „Deși în ultimii ani a crescut consumul pe aceste tipuri de produse, la adopția lentilele de contact medicale încă suntem pe ultimul sau penultimul loc în clasamente, iar în ceea ce privește ochelarii, adopția ochelari progresivi este încă foarte redusă. Pentru creșterea pieței este nevoie de răbdare, de creșterea nivelului de trai, dar și de investiții”, încheie Alexandru Alecu. 

Cele mai recente știri

To Top