Transporturi

Boeing a primit de trei ori mai multe comenzi decât Airbus la Dubai Airshow

Foto: iStock

Gigantul aerospaţial american Boeing şi-a eclipsat rivalul său francez Airbus după patru zile de acorduri la Salonul Aeronautic de la Dubai din 2023, subliniind cererea puternică în special pentru avioane cu corp larg şi făcând o revenire puternică după câţiva ani de performanţe slabe, în urma unor scandaluri majore legate de siguranţă, transmite CNBC.

Boeing a înregistrat 295 de comenzi de avioane în comparaţie cu cele 86 de comenzi ale Airbus, în ziua a patra a celui mai mare eveniment de aviaţie din Orientul Mijlociu, potrivit actualizărilor companiei şi analizelor experţilor din industrie.

Producătorul francez s-a confruntat cu preocupările exprimate public de către posibilii clienţi cu privire la costul şi performanţa motoarelor Rolls-Royce.

Boeing a început prima zi a evenimentului cu o comandă masivă de 95 de avioane 777 cu corp larg de de la transportatorul emblematic din Dubai, Emirates Airline, în valoare de 52 de miliarde de dolari, urmată de o comandă de 11 miliarde de dolari de la filiala Emirates şi transportatorul low-cost flydubai pentru 30 dintre avioanele sale 787 Boeing Dreamliner.

Apetitul puternic pentru avioanele cu corp larg a evidenţiat atât perspectiva optimistă a Dubaiului pentru călătoriile aeriene pe distanţe lungi, cât şi importanţa pieţei din Orientul Mijlociu pentru cererea modelului de aeronave.

Achiziţiile au arătat că Dubaiul se poziţionează ca un important centru de tranzit Est-Vest, dornic să-şi apere şi să-şi crească cota de piaţă pe fondul concurenţei în creştere şi a expansiunii din partea transportatorilor din Turcia, India şi Arabia Saudită. Comanda Emirates este formată din 55 de avioane Boeing 777-9 suplimentare şi 35 dintre aparatele sale 777-8, ceea ce a adus comenzile totale ale companiei aeriene pentru avioanele cu corp larg 777X la 205 unităţi.

De asemenea, Emirates şi-a actualizat comanda de avioane Boeing 787 Dreamliner de la 30 la 35.

Proporţia semnificativă de avioane cu corp larg de la show-ul din Dubai ”reflectează creşterea călătoriilor internaţionale în 2023 şi favorizează Boeing, care este mai puternică decât Airbus în privinţa avioanelor cu corp larg şi a captat ~50% din valoarea comenzilor în dolari din Dubai”, au scris analiştii de la TD Cowen, într-o notă de miercuri.

Compania aeriană turco-germană SunExpress a făcut a doua cea mai mare comandă Boeing după Emirates, compusă din 56 dintre avioanele sale 737-8 cu corp îngust şi 34 737-10.

A urmat Ethiopian Airlines cu până la 41 de avioane 737-8 şi 26 787-9, apoi FlyDubai cu 30 de aparate 787-9, SCAT Airlines din Kazahstan cu şapte avioane 737-8 şi Royal Jordanian şi Royal Air Maroc cu comenzi de patru şi respectiv două 787-9.

Airbus, care a dominat ultimele show-uri din Dubai, a rămas în urmă cu 86 de comenzi de avioane, cea mai mare de la Air Baltic, care a cumpărat 30 de avioane A220-300 cu corp îngust, cu opţiune pentru încă 20.

Ethiopian Airlines a comandat 11 A350-900, în timp ce EgyptAir a achiziţionat 10 astfel de avioane.

Emirates a comandat joi 15 dintre avioanele A350-900 ale constructorului francez de avioane, la o valoare de 6 miliarde de dolari, o achiziţie mult mai mică decât se anticipa anterior, după ce preşedintele transportatorului, Tim Clark, a criticat deschis costurile şi întreţinerea necesare pentru motoarele Rolls-Royce ale avioanelor Airbus A350.

”Dacă motorul făcea ceea ce vrem noi să facă… atunci ar intra din nou în combinaţia de evaluare pentru planul flotei noastre”, a spus Clark jurnaliştilor la show-ul aerian. El a spus că, altfel, Emirates ar fi comandat 35-50 de avioane.

Într-o declaraţie de răspuns la comentarii, Rolls-Royce a spus că motorul XWB-84 al A350-900 ”este cel mai bun motor când te uiţi la eficienţă, durabilitate şi fiabilitate”.

Observatorii din industrie au anticipat, de asemenea, o vânzare de succes pentru Airbus a 355 de avioane către Turkish Airlines. Dar, în loc să semneze, cele două părţi au spus că au ajuns la ”un acord de principiu pentru o comandă semnificativă de avioane comerciale”, transportatorul turc afirmând într-un document dedpus la autpritatea de reglementare a bursei din Istanbul că ”discuţiile sale cu Airbus” sunt ”în desfăşurare”.

Comenzile Boeing ”au depăşit aşteptările investitorilor”

Comenzile primite de Boeing sunt deja de aproape trei ori mai mari decât comenzile totale de la Dubai Airshow în 2021 şi se apropie de cele 356 de comenzi obţinute la Paris Airshow în iunie 2023.

Cifra de comenzi ale Airbus, de 86 de avioane este, între timp, semnificativ sub cea de 846 de comenzi primite la Paris Airshow din 2023 şi cu un total de 408 pentru Dubai Airshow 2021.

Înainte de această săptămână, emblematicul producător american nu s-a bucurat de o performanţă câştigătoare la un Dubai Airshow din 2017.

În 2019, vânzările Boeing au fost grav afectate în urma a două prăbuşiri catastrofale ale popularului său avion 737 Max în mai puţin de cinci luni.

Flota sa de aproximativ 400 de avioane 737 Max din întreaga lume a fost blocată timp de aproape doi ani.

”Credem că fluxurile de comenzi din Dubai au depăşit până acum aşteptările investitorilor pentru Boeing”, au scris analiştii de la RBC Capital Markets, într-o notă după a doua zi a evenimentului.

Analiştii anticipează în continuare potenţiale comenzi viitoare pentru Airbus.

”Deşi Airbus nu şi-a consolidat încă înţelegerea cu Turkish Airlines, credem că activitatea de comenzi ar putea creşte din partea altor companii aeriene”, a scris RBC marţi.

”Cea mai nouă companie aeriană a Arabiei Saudite, Riyadh Air, a spus că ar putea dori să facă o achiziţie de avioane cu corp îngust, împreună cu [transportatorul saudit low-cost] Flyadeal, care ar putea intenţiona să comande încă aproximativ 150 de avioane cu corp îngust”.

Cel mai mare eveniment de aviaţie din Orientul Mijlociu, Dubai Airshow are loc la fiecare doi ani şi în acest an a găzduit aproximativ 1.400 de expozanţi comerciali şi militari din 95 de ţări, potrivit site-ului său.

Cele mai recente știri

To Top