Profil de antreprenor

Francezul cucerit de România investește doar în startup-uri care pot schimba lumea

Ce au în comun combaterea risipei alimentare cu comercializarea smartphone-urilor recondiționate sau cu cel mai mare proiect imobiliar verde din Europa Centrală și de Est? De toate acestea se ocupă antreprenorul de origine franceză Grégoire Vigroux. Investitor în serie, acesta are în business o regulă cât se poate de clară: companiile în care se implică trebuie să aibă un impact pozitiv fie asupra oamenilor, fie asupra mediului înconjurător. „Cred că noi, antreprenorii, avem un rol din ce în ce mai important în formarea unei lumi semnificative. Succesul nostru trebuie să vină cu responsabilitate. Profiturile cu scop. Creșterea cu progres. Prosperitatea cu filantropie”, explică Grégoire Vigroux.

Fiul al unui expat cu afaceri în România, a vizitat țara pentru prima dată în 1991. I-a plăcut la nebunie și și-a promis că va reveni. Și așa a făcut. Mai mult, a început să construiască aici și un business. Astfel, în 2007 a fondat compania CallPoint, pe care a vândut-o ulterior canadienilor de la TELUS Internațional, ieșind din acționariat, însă rămânând într-o poziție de conducere. „Am devenit antreprenor în 2007, când aveam 27 de ani. În acea perioadă, eu și partenerii mei de afaceri am lansat afacerea potrivită (CallPoint), în locul potrivit (București), la momentul potrivit.” Astăzi este în continuare membru al consiliului de administrație în TELUS International, una dintre cele mai mari companii de outsourcing din regiune și care are în prezent 7.000 de oameni în echipă. Dar acesta este doar unul dintre multele businessuri de succes pe care și-a pus amprenta. Antreprenorul a lansat și a investit de-a lungul timpului în alte 21 de companii din Europa de Est și, până în prezent, a avut patru exit-uri. 

Un business care a sunat bine de la primul telefon

Grégoire Vigroux a absolvit MBA-ul în Paris, în 2005. În acea perioadă, prietenii și colegii săi – care își deschideau afaceri prin Germania, SUA sau în Franța – s-au arătat de-a dreptul uimiți pentru că voia să vină la București. Astăzi, mărturisește că venirea sa în România a fost cea mai bună decizie pe care ar fi putut să o ia vreodată în materie de business. „Uitați de Dracula, uitați de Ceaușescu, uitați de căruțele trase de cai! România este o țară modernă, plină de oameni talentați și oportunități de afaceri neașteptate. Țara adoptă cu desăvârșire tehnologia și digitalizarea. România are mai mulți ingineri IT per capita decât Statele Unite, China sau chiar India. De aceea, cred că România este locul potrivit pentru antreprenorii din domeniul tehnologiei, în care activez și eu, punctează antreprenorul.

Inițial a pornit din postura de angajat în cadrul Ambasadei Franței, dar nu a lucrat mult în cadrul administrației pentru că asta nu i-ar fi permis să se dezvolte pe cât i-ar fi plăcut. La acea vreme, în România era un mare apetit pentru lansarea de startup-uri, iar țara se dezvolta accelerat. Așa se face că tânărul a pariat pe potențialul de creștere al industriilor din România, înființând CallPoint. Din acționariatul companiei, mai făceau parte trei bulgari și un român. „La fel ca în cazul unei sarcini, de obicei, îmi trebuie nouă luni între momentul în care îmi apare pentru prima dată ideea unei noi afaceri și momentul în care o lansez! Și la fel ca și cu un copil, niciodată nu este momentul perfect să ai unul; oamenii cred că este drăguț, dar te ține treaz noaptea, iar viitorul său este o preocupare constantă”, descrie plastic antreprenorul chinurile construirii unui business. După cinci ani, CallPoint avea aproximativ 1.000 de angajați, iar conducerea realiza că nu va putea dezvolta businessul fără investiții semnificative. Așa că 2012 a fost „anul întâlnirilor” cu numeroase companii internaționale dispuse să cumpere compania. Dintre acestea, canadienii de la TELUS Internațional, companie prezentă în zece țări, au arătat că au o viziune similară, fiindcă puneau accentul pe resursa umană. Valorea tranzacției a fost și a rămas confidențială. „Ei bine, antreprenoriatul nu este pentru cei slabi de inimă. Este dificil. Este solicitant. Este un montagne-russe emoțional. Așa cum spun adesea partenerilor mei mai tineri de afaceri: antreprenoriatul este ca o plimbare într-un parc. Un Jurassic Park!”, explică Grégoire Vigroux cât de bine pregătit trebuie să fii pentru a avea succes în business. 

Academia de lideri

Antreprenorul crede că românii, mai ales în ceea ce privește tehnologia, au talente remarcabile, însă că nu există pe piață suficienți de mulți lideri cu o mentalitate antreprenorială. De accea, s-a confruntat cu nenumărate dificultăți în găsirea unor parteneri de afaceri și a unor manageri remarcabili pentru a-i conduce echipele. „Fiind eu însumi antreprenor, am decis să găsesc o soluție acestei probleme, lansând propriul program EMBA, pentru a forma viitoarea generație de lideri de afaceri din România.”  Își amintește că a vrut să lanseze o asemenea școală de afaceri încă de când a devenit antreprenor în România, în 2007. Beyond Business School este un program inaugural EMBA de tip fast-track, care constă în 120 de ore, livrate în decursul a zece weekend-uri. Prima grupă a început pe 12 ianuarie 2024 și se va încheia pe 31 martie. „Am selectat profesori dintre cei mai buni antreprenori și directori executivi din România și din afara ei”, arată Grégoire Vigroux care este marele câștig al cursanților.

Stopare risipei alimentare, o afacere cu mult potențial

Dintre numeroasele businessuri din portofoliul său, câteva ies în evidență. Unul dintre acestea este startup-ul bonapp.eco, lansat în 2021. Este vorba despre o aplicație care are ca scop combaterea risipei alimentare. Investiția inițială a fost de 100.000 de euro, dar după două luni de la lansare a mai obținut o rundă de finanțare de la un grup de investitori în valoare de 800.000 de euro. „De obicei, investesc în faza pre-seed și caut investiții de la investitori de tip venture capital în fazele ulterioare. Cel mai recent exemplu al meu este bonapp.eco. De la lansare, acum 26 de luni, am strâns 1,4 milioane de euro. Planificăm o nouă rundă de finanțare în al doilea trimestru al anului 2024. Fondurile vor fi folosite pentru extinderea aplicației în alte orașe din România, precum și în alte țări din regiune, cum ar fi Ungaria, Serbia, Bulgaria, Moldova și Grecia”, își explică strategia de investiții Gregoire Vigroux.

Aplicația companiei conectează utilizatorii cu comercianții locali de produse alimentare, inclusiv magazinele alimentare, restaurantele, benzinăriile, brutăriile, cafenelele și hotelurie. Prin intermediul aplicației, utilizatorii pot achiziționa alimente apropiate de data expirării, cu reduceri de până la 80%. Bonapp.eco a înregistrat o cifră de afaceri de 50.000 de euro în ianuarie 2024, o creștere de 400% față de aceeași perioadă a anului trecut. De la lansare, aplicația a fost descărcată de 200.000 de ori și a vândut peste 200.000 de pachete alimentare în București și Cluj-Napoca, echivalentul a 100 de tone de alimente salvate. „Rezultatele bune ale bonapp.eco sunt legate de faptul că momentul este potrivit pentru startup-ul nostru. Astăzi, piața este pregătită pentru soluția cu care am venit. Dacă  între 2022 și 2023, prețurile produselor alimentare au crescut cu 20% în România, pe măsură ce inflația continuă să afecteze gospodăriile românești, aplicația noastră permite utilizatorilor să cumpere alimente apropiate de data expirării la o reducere de până la 80% față de prețul de retail!” 

Bonapp.eco este una dintre cele mai recente afaceri în care este implicat. Printre investițiile sale se numără și ediția românească a catalogului Gault & Millau, producătorul sustenabil de insecte Nasekomo, proiectul imbobiliar verde Amber Forest – toate acestea doar în 2018. Cu un an în urmă, numele său era legat de publicațiile Le Petit Journal și Romania Insider, casa de schimb de criptomonede Bitcoin Romania și centrul de coworking Puzl. „De asemenea, fac investiții continue în Real Estate, rezidențiale și comerciale, prin firma mea de investiții NORVILLE BARNS și prin alta numită Boutix. Sunt, de asemenea, unul dintre primii investitori în Amber Forest, cel mai mare proiect imobiliar verde din Europa Centrală și de Est (700 de case pe o suprafață de 310.000 mp)”, mărturisește antreprenorul. 

Cele mai recente știri

To Top