Analize

Mașinile „de oraș” preferate de români

Foto: iStock

Aproape un sfert dintre românii care au cumpărat mașini noi în primele nouă luni din 2023 au preferat vehicule cu dimensiuni mici, potrivite aglomerărilor urbane. Dacia, cu Spring și Sandero, este „vedeta” pieței.

Traficul din aglomerări urbane precum București, Cluj, Timișoara, Iași sau Constanța face din mașinile cu dimensiuni reduse alegerea ideală. Confruntați cu această realitate tot mai vizibilă, cei mai mulți dintre cumpărătorii de mașini noi au preferat în acest an să achiziționeze vehicule din clasele A (Mini) și B (Mică). Desigur, și capitolul preț a jucat un rol important, vehiculele din aceste segmente de piață având, în majoritatea cazurilor, cele mai accesibile prețuri dintre mașinile noi aflate în portofoliul dealerilor.

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată că, în perioada ianuarie – septembrie 2023, au fost comercializate 109.364 de mașini noi, nu mai puțin de 22,65% dintre acestea făcând parte din categoria mașinilor de oraș compusă din clasele A și B. Surprinzător pentru mulți, volumul cumulat al vânzărilor acestor clase îl depășește chiar și pe cel al celui mai important segment, clasa C (Compactă) contabilizând în acest an „doar” 24.473 de unități, valoare corespunzătoare unei cote de piață de 22,38%.

Din totalul celor care au achiziționat în 2023 mașini cu dimensiuni reduse din clasele A și B, 45,28% au preferat sisteme de propulsie alimentate cu benzină, în timp ce 25,10% au apelat la mașini complet electrice. O categorie aparte, influențată mult de disponibilitatea în oferta Dacia a acestui sistem este cea a mașinilor cu alimentare duală benzină – GPL. Astfel, 15,10% dintre clienții de mașini de oraș au cumpărat vehicule ale căror motoare funcționează și cu benzină și cu gaz. Cel mai accesibil sistem hibrid, cel „mild”, a fost preferat de 8% dintre clienții celor două clase, în timp ce varianta Full Hybrid a ajuns la 4,84% dintre cumpărători. Cu un preț prea mare pentru această zonă a pieței, mașinile hibride cu încărcare la priză (Plug-In Hybrid – PHEV) au avut o cotă de doar 0,94%, în timp ce dieselul – tot mai greu de găsit la dealeri în cazul achiziției unui vehicul de oraș – a coborât la doar 0,73%.

Electricitatea propulsează mașinile din clasa mini

În cazul clasei A, cea care permite cel mai corect adaptarea la deplasarea pe distanțe scurte și trafic aglomerat, schimbările de legislație au dus la modificări radicale ale sistemelor de propulsie preferate de clienții români. Astfel, dacă în urmă cu zece ani sau chiar mai puțin, clienții de mașini din clasa mini apelau în special la sisteme de propuslie alimentate cu benzină, în primele nouă luni din 2023 peste 80% au preferat vehicule complet electrice.

Din totalul de 7.245 de mașini aparținând clasei A comercializate în perioada ianuarie – septembrie din acest an 5.813 au fost electrice, adică 80,23%. Cota din acest segment deținută de mașinile noi alimentate cu benzină a scăzut până la 13,64%, în timp ce 6,13% au avut sisteme „mild hybrid”. 

Așa cum e lesne de înțeles, principala cauză a acestei schimbări radicale este subvenția acordată de statul român la achiziția de mașini electrice prin programul Rabla Plus. De altfel, chiar modelul aflat pe prima poziție a vânzărilor din segment dovedește asta. Cu un preț minim de catalog de 20.800 de euro – corespunzător versiunii Essential, 45 CP – achiziția modelului Dacia Spring presupune achitarea a mai puțin de 10.000 de euro atunci când sunt utilizate vouchere Rabla Plus și Rabla.

În acest context, din totalul de 7.245 de mașini din clasa mini intrate în circulație în acest an 5.290 poartă emblema Dacia, în timp ce locul doi este ocupat, la mare distanță, de Fiat 500 cu 511 unități. Treapta a treia a podiumului clasei A este ocupată în acest an de Volkswagen up! cu 421 de unități. Este important de menționat că și din totalul vânzărilor celor două modele aflate pe locurile doi și trei, multe au vizat versiunile electrice ale acestora.

Clasamentul vânzărilor de mașini din clasa A este completat, în ordine, de Hyundai i10, cu 369 de unități, Toyota Aygo X (334 unități), Fiat Panda (240), Kia Picanto (43 unități) și Smart fortwo (35 unități). Din nefericire, confruntați cu necesitatea unei migrări către sisteme electrice de propulsie și nereușind să dezvolte rapid astfel de modele cu prețuri care să le dea o șansă pe piață, multe mărci au renunțat, temporar, la lupta din clasa A, astfel încât oferta este, deocamdată, redusă. În viitorul apropiat sunt așteptate însă noi modele, majoritatea electrice, care vor permite clienților să aleagă dintr-o varietate mai largă de vehicule.

Clasa mică mizează pe benzină

Ceva mai mari decât suratele din clasa A, dar adresându-se, în special, tot traficului aglomerat din orașe, mașinile din segmentul B oferă o flexibilitate mai mare posesorilor, aceștia putând aborda cu ele și trasee ceva mai lungi, interurbane. Aceste vehicule sunt preferate de mulți clienți tocmai pentru această flexibilitate, dar și pentru că, la capitolul preț, reprezintă compromisul cel mai avantajos atunci când nu îți permiți sau nu îți dorești un vehicul mai scump, din clasa compactă de exemplu.

Cu un portofoliu mult mai bogat decât cel al vehiculelor de segment A, clasa B (Mică), este una dintre cele mai căutate pe piața din România. În primele nouă luni din 2023 au fost vândute la noi 17.529 de unități, majoritatea alimentate cu benzină. Din totalul segmentului, 10.229 de unități, adică 58,35% au motoare care funcționează strict cu acest carburant, în timp ce alte 3.742 (21,35%) sunt dotate cu sistem dual de alimentare, benzină și GPL.

Poziția a treia în preferințele clienților din punctul de vedere al sistemelor de propulsie pentru clasa B se află mașinile Mild Hybrid, acestea fiind preferate de 8,77% dintre clienți, alți 6,85% dintre cumpărători achiziționând modele Full Hybrid. Și în această clasă se manifestă tot mai puternic tranziția către sisteme complet electrice de propulsie, însă nu la fel de pregnant ca în clasa A. Asta și pentru că Dacia, marca cea mai accesibilă de pe piață, nu are încă în portofoliu un model de acest tip. Mașinile de clasă B 100% electrice ocupă în acest an 2,31% din totalul vânzărilor segmentului.

Scumpe pentru această zonă a pieței din cauza sistemului complex de funcționare, mașinile Plug-In Hybrid ocupă doar 1,33% din totalul vânzărilor, în timp ce dieselurile – tot mai greu de găsit – ocupă ultimul loc în clasamentul vânzărilor de mașini din clasa B (1,03%). Este important de menționat că declinul vânzărilor de mașini diesel este cauzat în special de absența ofertei. Astfel, în prezent, în segmentul B mai există doar câteva modele disponibile cu sistem de propulsie alimentat cu motorină, printre care Renault Clio, Volkswagen Polo, Peugeot 208, Opel Corsa și Mini Clubman. Este de așteptat ca, în viitorul apropiat, și acestea să dispară de pe piață sub tăvălungul electrificării.

Așa cum era de așteptat, cel mai căutat model din clasa mică este Dacia Sandero, vehicul vândut în perioada ianuarie – septembrie 2023 în 7.452 de exemplare. Pe celelalte două trepte ale podiumului se află Renault Clio (2.320 unități) și crossoverul Renault Captur (1.594 unități). Top 10 este completat, în ordine, de Hyundai i20 (795 unități), Skoda Fabia (777 unități), Volkswagen Polo (716 unități), Peugeot 208 (584 unități), Toyota Yaris (512 unități), Peugeot 2008 (411 unități) și Opel Corsa (392 unități).

Cele mai recente știri

To Top