Transporturi

Ministerul Transporturilor va propune aprobarea în Guvern a unui memorandum pentru a opri grevele la CFR SA şi TAROM

Ministerul Transporturilor va propune aprobarea în Guvern a unui memorandum, pentru a opri grevele la CFR SA şi TAROM, a afirmat, vineri, ministrul Sorin Grindeanu, într-o conferinţă de presă.

 

„Mai e mult până luni. Eu vă spun că miercuri, probabil că miercuri, va fi o şedinţă de Guvern în care, cum e şi normal, vom promova noi, ca minister, un memorandum legat nu doar de CFR, ci şi de metrou şi nu doar – mai sunt şi alte companii, dar despre astea aţi întrebat dumneavoastră – care să ajute la semnarea acelui Contract Colectiv de Muncă de care spun sindicatele şi care e absolut necesar, că nu e o chestiune care să fie inventată de sindicat. Eu sunt convins că pe parcursul zile de astăzi o să vină şi un comunicat din partea sindicatelor, astfel încât, până miercuri, să existe buffer şi o anumită zonă de linişte, dacă pot să o numesc aşa, urmând ca miercuri Guvernul să decidă dacă aprobă sau nu. În mod sigur va aproba, dacă vom reuşi să parcurgem tot circuitul de semnături (…)”, a susţinut Sorin Grindeanu.

Potrivit acestuia, memorandumul ce făcea referire la acordarea de prime, sporuri şi bonuri de masă a fost deja aprobat în urmă cu o săptămână în Guvern.

„O să vă răspund în numele meu, să vă spun că aşa, ca ministru, fac tot ceea ce pot ca miercuri să intre acest memorandum, să fie aprobat în Guvern. Nu pot să iau decizii în numele sindicatelor, dar în mod clar în momentul în care este aprobat un asemenea memorandum nu mai există obiectul acestei greve şi, bineînţeles, că nimeni nu-şi doreşte. Eu cred că nici sindicatele nu-şi doresc să facă până la urmă grevă”, a spus Grindeanu, întrebat de jurnalişti dacă va fi grevă la CFR SA.

În plus, şeful de la Transporturi a precizat că TAROM va fi o altă companie vizată de memorandum.

„De exemplu, o să promovez un memorandum legat de TAROM, pentru că TAROM-ul este pe piaţă liberă. Aici nu poţi să ai îngrădiri de tipul companiilor sau instituţiilor de stat, şi e normal să fie exceptate toate acestea, dar vor fi exceptate – fie că vorbim de CFR, metrou sau TAROM, companii aflate pe pierdere – vor fi exceptate dacă până la sfârşitul anului 2024 se obligă să ia decizii de eficientizare în interiorul companiilor, eficientizare a activităţii lor, că vorbim de TAROM sau că vorbim de CFR. Doar în forma asta se vor aproba aceste memorandumuri”, a subliniat ministrul.

Federaţia Naţională Feroviară Mişcare Comercial Vagoane (FNMCV) a anunţat joi declanşarea grevei propriu-zise la nivelul Companiei Naţionale de Căi Ferate CFR SA, începând cu data de 27 noiembrie 2023, ca urmare a nesoluţionării revendicărilor ce formează obiectul conflictului colectiv de muncă.

„Urmare a grevei de avertisment din data de 15 septembrie 2023, reprezentanţii Guvernului anunţau creionarea unui plan pentru: finanţarea strategică şi coerentă a căii ferate în vederea readucerii infrastructurii feroviare româneşti la parametrii tehnici proiectaţi; impulsionarea investiţiilor în material rulant de calitate, modern care să vizeze înlocuirea completă a parcului de locomotive şi vagoane destinat transportului de pasageri pe calea ferată, astfel încât românii să se întoarcă în trenuri; stabilirea unei salarizări corecte care să asigure o ierarhie salarială bazată pe complexitatea şi volumul muncii precum şi importanţa şi competenţa în actul decizional şi care să permită eliminarea deficitului uriaş de angajaţi. Deşi, bugetul de venituri şi cheltuieli pe anul 2023 a fost aprobat, negocierile colective în vederea încheierii contractului colectiv de muncă sunt blocate de politicile economice şi sociale adoptate de Guvern”, se arată într-un comunicat al sindicaliştilor.

Şi sindicaliştii de la metrou au pichetat, joi, sediul Guvernului, nemultumiţi în principal de efectele Legii 296 privind unele măsuri fiscal-bugetare, care va impacta veniturile muncitorilor.

„În esenţă, am vrut să vă comunic ce vrem să transmitem şi de ce mâine (joi – n. r.), la ora 14:30, vom avea o nouă pichetare în faţa Guvernului României şi vom depune către domnul prim-ministru încă un document în care dovedim de ce trebuie să fie exceptat Metrorex-ul, mai ales că în forma memorandumului aprobat chiar dumnealor recunosc – şi Guvernul, şi Ministerul de Finanţe – că pierderile la companiile feroviare nu sunt generate de către activitatea curentă, sunt istorice, iar la Metrorex una dintre cauze este faptul că nu s-a plătit compensaţia faţă de categoriile de călători care au dreptul la reduceri, studenţi, elevi, veterani de război şi toate celelalte categorii. Suma a ajuns undeva la 17 milioane de lei care este echivalent, ascultaţi-mă, cu aproape o factură Alstom de mentenanţă lunară. Revin, niciodată oamenii nu sunt vinovaţi pentru situaţia în care a ajuns Metrorex. Salariaţii din subterane şi tot metroul îşi fac datoria. Deşi suntem cu aproape 1.000 mai puţin noi muncim mai mult şi, din păcate, această Lege 296 vine să spună că trebuie să muncim mai puţin”, a anunţat, într-o conferinţă de presă, Marian Artimon, preşedintele Unităţii Sindicatul Liber din Metrou (USLM).

Potrivit acestuia, lipsa finanţării este principala cauză care a generat un deficit de personal la Metrorex.

„A apărut această Lege a austerităţii 296, care prin capitolul III, secţiunea a 2-a, prin cinci articole, cam blochează activitatea la Metrorex. Şi, colac peste pupăză, a apărut o Lege a pensiilor care pe cei din grupa de condiţii speciale de muncă îi afectează foarte grav”, a subliniat Artimon.

La rândul lor, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT) atenţionează că, începând cu data de 1 decembrie, nu vor mai ridica niciun avion de la sol, dacă nu va fi exceptată compania de la prevederile Legii 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare.

„În situaţia în care TAROM nu va fi exceptată de la prevederile acestei Legi a ‘ruşinii naţionale’, iar alte companii cu capital majoritar de stat, dar care nu lucrează neapărat într-o piaţă concurenţială vor fi exceptate, noi, membrii Sindicatului Unit TAROM (SUT), începând cu 1 decembrie 2023, piloţi, însoţitori de bord, mecanici de aviaţie, personal operativ de sol nu vom mai ridica niciun avion de la sol”, se menţionează într-un comunicat al sindicatului.

În urma apariţiei „legii austerităţii”, Sindicatul Unit TAROM a depus un Memorandum la Guvern şi la ministerul Transporturilor de exceptare a companiei de la prevederile acesteia.

Cele mai recente știri

To Top