Energie

Proiectele mari păstrează intactă încrederea investitorilor în energie

energie electrica
Foto: iStock

Sectorul energetic continuă să treacă prin turbulențe, cu probleme noi pe lanțurile de aprovizionare și incertitudini privind viitorul. Rezervele de gaze naturale din România și restul Europei sunt la capacitate maximă înainte de iarnă, o situația mai bună decât anul trecut, dar sunt probleme la aprovizionarea cu motorină, unde pot apărea deficite de ofertă. Per total, anul în curs a rămas pozitiv în primele trei trimestre, dar rezultatele financiare ale companiilor de profil nu sunt la fel de bune ca anul trecut. 

Companiile listate la Bursa de Valori București (BVB) au început să își publice rezultatele financiare după primele nouă luni, date care ne arată cel mai bine care este evoluția din acest an a industriei energetice în general. Grupul OMV Petrom, cea mai mare companie din sectorul de petrol și gaze, a înregistrat venituri din vânzări de 28,5 miliarde lei, cu 36% mai puțin decât în primele nouă luni din 2022, când a adunat 44,2 miliarde lei. Profitul net a scăzut și mai mult, cu 72%, de la 9,15 miliarde lei anul trecut până la 2,55 miliarde lei anul acesta. „Rezultatele noastre pentru primele nouă luni din 2023 reflectă un mediu cu preţuri mult mai scăzute la energie şi o scădere a cererii de gaze şi electricitate, fiind, de asemenea, afectate şi de efectele reviziilor planificate ale rafinăriei noastre Petrobrazi şi centralei electrice Brazi”, a declarat Christina Verchere, CEO al OMV Petrom. „Comparativ cu rezultatele înregistrate în contextul fără precedent din 2022, venitul nostru net raportat în ianuarie-septembrie 2023 este cu 70% mai scăzut, la 2,5 miliarde lei. În aceeaşi perioadă, investiţiile noastre au fost cu aproape 50% mai mari, la 3,4 miliarde lei, în timp ce contribuţiile la bugetul de stat, inclusiv dividendele de bază, au ajuns la 12,4 miliarde lei”, a completat Christina Verchere, care a adăugat și că de dividende speciale a beneficiat și statul român, în valoare totală de 600 milioane lei. La BVB însă, evoluția acțiunilor OMV Petrom (simbol SNP) a fost pozitivă, cotația fiind mai mare cu peste 25% după primele zece luni. Prețul acțiunilor SNO a urcat de la 0,42 lei la sfârșitul anului trecut până la 0,54 lei, adică o capitalizare de aproape 33 miliarde lei. 

Compania parteneră din exploatarea de gaze off-shore, Romgaz (simbol SNG), are o capitalizare de 17,6 miliarde lei după zece luni din 2023, nivel la care a ajuns după o creștere a cotației de puțin peste 20% în acest an, de la 37,75 lei pe acțiune în ultima ședință a anului trecut la 45,5 lei la finele lui octombrie. Romgaz își va prezenta rezultelele financiare preliminare doar pe 15 noiembrie, dar conform rezultatelor operaționale preliminare la nouă luni, producția totală de hidrocarburi a scăzut cu 4,6%, gazele naturale din producția internă valorificate au scăzut cu 4%, iar producția e energie electrică a coborât cu 23,4%. Este de așteptat și ca rezultatele financiare să fie în scădere față de anul trecut. 

O reducere a volumelor distribuite sau comercializate s-a înregistrat și în cazul Electrica (simbol EL) în primele trei trimestre ale anului. Mai exact, pe segementul de distribuție, Electrica a livrat 12.546 GWh în 2023, în scădere de la 13.370 GWh în primele nouă luni din 2022. O scădere de 6%, mai mică decât reducerea consumului la nivel național, de circa 8% din acest an. Pe parte de furnizare pe piața cu amănuntul, Electrica a livrat 5.717 GWh, cu 10% mai puțin decât volumul din 2022, de 6.362 GWh. Rezultatele financiare, care vor fi publicate tot la jumătatea lunii noiembrie vor fi probabil tot în scădere, dar prețul acțiunilor listate la BVB înregistrează o apreciere de 18,6% după primele zece luni ale anului, de la 8,09 lei la 9,6 lei. Capitalizarea companiei este de 3,36 miliarde lei în prezent. 

Creșteri pe linie la BVB

Prducătorul de energie nucleară Nuclearelectrica (simbol SNN) este tot pe plus pe piața principală a bursei, cu o apreciere a cotației de 6,3% după primele zece luni. Prețul acțiunii a urcat de la 42,8 lei la finele anului trecut până la 45,5 lei în octombrie anul acesta, iar capitalizarea este în prezent de 13,7 miliarde lei. Operatorul rețelei de transport de energie electrică, Transelectrica (simbol TEL), a reușit o evoluția mult mai bună la BVB, cu o creștere a prețului acțiunii de 35%. Cotația a urcat de la 21,7 lei la sfârșitul lui 2022 până la 29,4 lei în octombrie 2023, adică o capitalizare de 2,14 miliarde lei. Transportatorul de gaze naturale, Transgaz (simbol TGN), a avut o evoluție mult mai modestă, cu o apreciere a cotației de doar 8% în primele zece luni, de la 17,2 lei până la 18,6 lei pe acțiune. Capitalizarea Transgaz este de 3,48 miliarde lei în prezent. 

Evoluția pozitivă a pieței bursiere în pofida rezultatelor care nu sunt la fel de bune ca anul trecut este un indicator al încrederii pe care investitorii o au în indstria energetică. Deși trece prin modificări substanțiale și printr-o perioadă de mari incertitudini, energia de orice fel este cea pe care se bazează integral modul de viață modern. Și indiferent de ce se va înaâmpla, vom fi martori la investiții tot mai mari în industrie pentru a ne asigura că producția de energe va fi suficientă pentru cererea tot mai mare la nivel global. Mai mult, vorbim de investiții în capacități de producție din surse regenerabile sau verzi, în care Uniunea Europeană s-a angajat să pompeze zeci de miliarde de euro, menite să ne aducă independența de combustibili fosili și de importuri. 

La nivel local, pe lîngă investițiile în capacități verzi de producție, avem și propiecte care să întărească întreg sistemul energetic. După cum a declarat secretarul de stat în Ministerul Energiei, Dan Drăgan, au fost semnate contracte de peste 330 milioane euro prin Fondul pentru modernizare cu operatorul de transport Transelectrica, pentru dezvoltarea şi întărirea reţelei de transport şi creşterea rezilienţei. „Transgaz are deja semnate contracte de dezvoltare a interconexiunilor și a linilor care vor face posibilă utilizarea și transportul gazului de la Marea Neagră către rețeaua de transport internă în valoare de 93 milioane euro”, a declarat Dan Drăgan la o conferință de specialitate. De altfel, valoarea tuturor proiectelor afalte în derulare sau în proiectare se ridică la 1,1 miliarde euro din fonduri PNRR și de 5,3 miliarde euro din Fondul de Modernizare, proiecte care se întind până în 2030.

Cele mai recente știri

To Top