Profil de antreprenor

Profit à la carte. Perseverenţa i-a oferit pe tavă rețeta profitului

Foto: Facebook/Răzvan Crișan

De când era la grădiniță i s-a dat impresia, de către educatoare, ca e ceva „în neregulă” cu el. Respectarea regulilor și adaptarea la norme nu i-au reușit, chiar și când și-ar fi dorit. În clasa I a luat nota 3 la desen pentru că nu a respectat cerința profesorului, respectiv de a desena o barcă. L-a afectat, spune el, că profesorul a fost atât de indignat de aripile pe care le-a adăugat navei. Pentru că nu se simțea înțeles, timp de mai mulți ani, a ales să nu vorbească la școală. Deloc!

În liceu s-a înscris la un curs de leadership și atunci a înțeles, de la un adult școlit la Harvard, că nu el trebuie să se adapteze sistemului, ci invers. Atunci a prins aripi și nu a mai avut ezitări să își urmeze instinctul. Azi, la 37 de ani, a devenit unul dintre cei mai de succes antreprenori din generația lui – Millenials. 

Povestea lui Răzvan Crișan, co-fondatorul grupului Kane, care deține mai multe restaurante în Capitală, este una demnă să inspire și să dea curaj fiecărui tânăr neadaptat, care nu își găsește locul în sistemul educațional actual. „Școala care a trebuit să mă încurajeze, mă pedepsea în mod constant pentru gândeam diferit”, povestește el. Profesorii, spune el, nu îl înțelegeau și îl bănuiau de suferințe psihice. Pe lângă asta, fratele său era cel mai bun copil din școală și erau mereu comparați.

În 2002, a convins-o pe mama sa să îi plătească un curs de leadership pentru liceeni, organizat de Marian Staș, care avea un masterat de la Harvard, „un om cu experiență în educație”, povestește Răzvan. „Ne-a întrebat cum e cu școala, a înțeles din poveștile noastre că ne dorim își altceva și ne-a spus așa: V-ați gândit vreodată că nu sunteți voi defecți ci sistemul e defect și u știe ce să facă cu talentele voastre?”. Și era ceva la care nu m-am gândit niciodată. Atunci am început să mă întreb la ce sunt bun și am început să am multe activități extracuriculare”, povestește Răzvan. A terminat liceul fără note mari, și a intrat la facultate de gura mamei. A rezistat şase luni, după care a abandonat pentru a se ocupa de afacerile pe care deja le înființase: un festival de scurtmetraje și o revistă. 

Prima cafenea

După câțiva ani de antreprenoriat, spune el, a simțit nevoia de experiența corporației. S-a înscris într-un program de internship la Vodafone. A lucrat aproape doi ani într-o echipă care își dorea să creeze un operator de telefonie mobilă pentru tineri. „Cred că a fost unul dintre cele mai reușite experimente de marketing, pentru că am avut ocazia să fim creativi”, își amintește antreprenorul. 

În 2014 a început cu adevărat parcursul său antreprenorial. „După această experiență m-am apucat de afaceri în HoReCa”, spune Răzvan. N-a fost nici pasiunea şi nici ideea lui să deschidă acest business, ci a unui francez, care ulterior i-a devenit partener de business. „David lucrase pentru statul francez, în diplomație, eu încă aveam festivalul de scurtmetraje. Businessplan-ul nostru a fost foarte simplu: avem 80.000 de euro, în aceștia ne încadrăm! Ne-am dat un an de zile pentru a vedea dacă vom avea succes sau nu! Așa am deschis cafeneaua M60, din piața Lahovari”, își amintește Răzvan. „La vremea respectivă nu ne-am pus problema că vrem să construim ceva mai mult decât o cafenea. N-am avut viziunea Starbucks, McDonalds, că vom face sute, mii de cafenele peste tot în lume. Eram și cumva obosit de viziuni mărețe. Am pornit-o într-un scenariu similar cu școala. Toată lumea ne spunea că suntem nebuni să vrem să deschid cafenea în piața Amzei”, povestește antreprenorul.

Au decis să lucreze cu produse artizanale locale. „La vremea respectivă era foarte inovativ. De asemenea, am fost cred că prin a treia cafenea de specialitate în București. Acuma sunt peste tot. De la vremea respectivă era foarte nou, că trebuia să-ți cumperi singur esspresorul și așa mai departe. De asemenea, revoluționar pentru piața locală era faptul că nu se fuma”, își amintește Răzvan.

Următorul pas

După un an şi-au dat seama că se pricep și că oamenilor le place. Așa au decis să deschidă și un restaurant, respectiv Kane. Astfel, prin niște prieteni, l-a cunoscut pe Ciprian Morar, un antreprenor în tehnologie, care s-a alăturat ca investitor acestui proiect.

Aici au început să apară primele probleme. „Restaurantul n-a funcționat foarte bine. Designul ne-a ieșit foarte bine, conceptul ne-a ieșit foarte bine, dar mâncarea nu era bună. De ce? Pentru că noi setam ce să se gătească. Conceptul la vremea respectivă era World Food Studio, respectiv aduceam mâncare peste tot din lume și puneam în farfurie și nu lăsam săracii bucătari să creeze. Faptul că ei executau ceva în care ei nu credeau, se simțea, se vedea. Era o mâncare corectă, dar nu era ceva senzațional. Mi-am dat seama foarte repede, în trei luni, că trebuie să schimbăm ceva. Deși era plin, înțelegeam că veneau pentru că era foarte nou, iar în București ai o categorie de clienți care te va vizita doar pentru că ești nou și arăți bine, însă nu mai mult de trei-patru luni”, explică antreprenorul. 

Au urmat momente de tensiune între parteneri, au schimbat și bucătarul, care a venit cu un nou concept de mâncare: reinterpretarea bucătăriei românești.

Pentru asta, au avut nevie de noi investiții și a urmat primul credit de la bancă. Dar tensiunile au continuat și a urmat un moment în care David, primul său partener, a ales să rămână cu cafeneaua și să se retragă.

Eu am rămas cu Ciprian alături în proiectul Kane. Ironia a fost că în 2021 M60 era să se închidă și David se mutase din țară. Și atunci el m-a abordat. Astfel, în 2021 l-am preluat  și relansat, și azi funcționează foarte bine”, explică antreprenorul.

Viziunea lui despre HoreCa este că trebuie să construiești restaurante în jurul unor echipe.

Dacă tu, ca patron, îi spui omului ce să facă, s-ar putea să nu ai acel element de magie. Ca să zic așa, cred că, în bucătărie, pe chef trebuie să-l lași să facă doar partea de creativitate și de implementare a creativității”. În grupul Kane, unde este alături de Ciprian Morar, s-au alăturat ca investitori și Mihaela Mitroi, unul dintre cei mai cunoscuți consultanți fiscali din România, Andrei Pitiș, antreprenor în tehnologie și Dan și Marius Ștefan, fondatorii companiei de rent-a-car AUTONOM. Atât Răzvan Crişan cât și Ciprian Morar dețin fiecare circa 40% din companie, restul fiind împărțit la investitori. Astăzi, grupul Kane este format din restaurantul de fine dining cu acelaşi nume, cafeneaua M60, pizzeria Mamizza, Mercato Comunale şi Gyst, un bistro deschis recent în Centrul Vechi al Capitalei. Acestora li se adaugă două unităţi private, restaurante operate de grup pentru companii din România. Anul acesta, grupul va ajunge la afaceri de circa 20 de milioane de lei, iar pentru următorii 4-5 ani speră să ajungă la 100 de milioane de lei. Până la finalul anului, vor anunța o nouă investiție, un concept nou pentru București, respectiv un food haul, un spațiu mare dedicat restaurantelor, care se va deschide în zona de Nord a Capitalei.

Pentru final de 2024, început de 2025, grupul se pregătește de o listarea unei emisiuni de obligațiuni la Bursa de Valori București. „Noi listarea pe care vrem s-o facem, vrem să fie pe minim 5 ani, ceea ce provocator  pentru România”, a conchis Răzvan Crișan.

Cele mai recente știri

To Top