Consultanță

Tendințe în eCommerce pentru 2024

Mădălina Stănescu, fondatoare Optimized

Ecommerce-ul românesc a fost în ultimii ani în creștere continuă, iar trendul este de așteptat să continue și în 2024. Acesta este însă unul dintre puținele lucruri care rămân neschimbate de la un an la altul în, probabil, cel mai dinamic și competitiv sector al economiei. Astfel, în anul care urmează, magazinele online trebuie să ia în calcul o serie de aspecte esențiale, care au darul de a oferi clienților cea mai bună experiență de shopping.

În 2022, sectorul ecommerce din România a înregistrat vânzări în valoare de 6,3 miliarde de euro, conform estimărilor GPeC. A fost o creștere ușoară față de anul anterior, însă numărul de tranzacții online a crescut, la fel și numărul cumpărătorilor – ceea ce arată diversificarea tipurilor de produse achiziționate online de către români și descoperirea avantajelor oferite de comerțul electronic: economie de timp și bani. 

Potrivit INS, 66% din utilizatorii de internet au plasat cel puțin o comandă online în 2022, în creștere cu 8,7 puncte procentuale de la 57,3% cât s-a înregistrat în 2021. Strict din acest punct de vedere, România a devansat Bulgaria (41%), Turcia (42%) și Italia (49%), după cum arată datele Eurostat, și este pe un trend ascendent.

La momentul actual eCommerce-ul se află într-o creștere continuă, din ce în ce mai mulți utilizatori apelând la mediul online pentru a face cumpărături. De la cărți la îmbrăcăminte și chiar produse alimentare, putem avea aproape orice livrat la ușa noastră, de multe ori chiar în ziua în care am dat comanda. Ținând cont de numărul semnificativ de persoane care apelează la shoppingul în mediul online, este esențial ca magazinele online să se adapteze în mod constant și să țină cont de nevoile consumatorilor, cu scopul de a le oferi o experiență de shopping cât mai plăcută și eficientă. 

În continuare, am pregătit câteva tendințe în eCommerce pe care fiecare magazin online ar trebui să le implementeze în anul ce urmează, pentru a crea o experiență de shopping cât mai plăcută pentru clienții lor.

Adaptarea la diversele metode de căutare

În prezent oamenii nu se mai rezumă numai la bara de search  în momentul în care sunt în căutarea unui produs. Aceștia se folosesc de căutarea prin imagini, căutarea vocală sau chiar de căutarea multiplă, prin intermediul căreia pot utiliza imagini și a text simultan. În acest context, este foarte important ca deținătorii de magazine online să ia în considerare multiplele modalități prin care consumatorii caută informații și să le ofere răspunsuri clare și directe în fiecare canal. De exemplu, este foarte important ca profilul de Google Business să fie actualizat cu toate informațiile necesare, dar și ca în Merchant Center să existe date cât mai precise despre produsele comercializate și imagini calitative ale acestora. În acest fel, în momentul în care un utilizator face o căutare folosind oricare dintre metodele enumerate mai sus, acesta va primi informații cât mai exacte despre afacerea și produsele unui magazin online.

Buy Now, Pay Later

Creditarea online este tot mai cerută de consumatorul final, mai ales în contextul economic pe care îl traversăm. Ratele de conversie cresc în cazul magazinelor online care oferă opțiuni de plată prin credit sau în rate, drept urmare integrarea cu servicii de tip Buy Now, Pay Later sunt importante în acest moment.

Optimizarea site-ului pentru mobil

Conform unui studiu realizat de Hubspot, 75% dintre utilizatori preferă să-și folosească telefonul mobil în momentul în care fac cumpărături online. De aceea, este foarte important ca deținătorii magazinelor online să pună cât mai mult accent pe optimizarea site-ului pentru mobil, pentru a se asigura că experiența consumatorului este una cât mai plăcută și intuitivă.

Livrarea cât mai rapidă

Livrarea în aceeași zi sau ziua următoare este pretenția pe care din ce în ce mai mulți utilizatori o au de la magazinele online. Mulți dintre aceștia sunt de acord chiar să plătească în plus pentru a beneficia de o livrare cât mai rapidă. Așadar, ar fi recomandat pentru magazinele online să creeze sisteme pentru livrarea în aceeași zi sau ziua următoare pentru a-și menține succesul și clienții. În caz contrar, există riscul să își piardă cumpărătorii în fața competiției, dacă aceștia au făcut deja această implementare. 

Folosirea AI-ului 

Inteligența artificială aduce foarte multe avantaje în aria eCommerce-ului, făcând multe procese mult mai rapide și accesibile. Cu ajutorul inteligenței artificiale este mai ușor și mai rapid să optimizăm campaniile de marketing. Totodată, AI-ul poate fi folosit și pentru a genera texte, imagini sau videouri, astfel putând eficientiza foarte multe procese de prezentare și promovare a produselor. 

Pe lângă această funcție, AI-ul poate fi folosit pentru implementarea recomandărilor personalizate pe site, astfel încât utilizatorii să aibă parte de o experiență unică de shopping.  Inteligența artificială și învățarea automată (machine learning) au capacitatea de a prezice obiceiurile de cumpărare pe baza istoricului de navigare și de cumpărături. Astfel, în momentul în care utilizatorul navighează site-ul unui magazin de eCommerce și este în căutarea unui anumit produs, cu ajutorul AI-ului îi putem face recomandări personalizate, bazate pe istoricul său, care să se potrivească sau să complementeze căutarea acestuia. 

Extinderea pe Social Media 

Aproape 50% dintre utilizatorii social media achiziționează produse de pe aceste platforme, ceea ce face o necesitate ca magazinele online să fie prezente în acest mediu și, mai mult, să interacționeze cu urmăritorii. 

Social Media nu mai este doar un simplu instrument de promovare. Aceasta s-a transformat într-un mediu comercial unde poți vinde produse direct către utilizatori. Spre exemplu, folosindu-te de Instagram Shops poți deschide un magazin online, adăuga produse și rula reclame pentru a crește vizibilitatea, direct din aplicația Instagram. Astfel, cei care decid să vadă social media și drept un canal de vânzări au șansa de a-și crea o bază robustă de clienți care să crească în mod constant. 

Implementarea Realității Virtuale și Realității Augmentate 

În trecut, unul dintre principalele dezavantaje ale shoppingului în mediul online îl reprezenta faptul că nu puteam să „încercăm” un anumit produs, să vedem cum s-ar potrivi în casa noastră sau cum ar arăta în realitate. Această problemă a început să dispară în momentul în care unele magazine online au început să se folosească de realitatea augmentată și virtuală.  Cu ajutorul acestei tehnologii, utilizatorii pot folosi un telefon sau un laptop pentru a vedea un videoclip live cu modul în care produsul căutat ar arăta într-un anumit context personalizat. Spre exemplu, în momentul în care o persoană caută o canapea, dacă site-ul pune la dispoziție opțiunea de realitate virtuală, aceasta poate vedea cum ar arăta canapea în diferite locuri din sufrageria sa doar prin îndreptarea camerei telefonului în locul respectiv. 

Luând în considerare beneficiile oferite, realitatea augmentată și virtuală vor continua să fie din ce în ce mai folosite, iar consumatorii se vor orienta spre companiile care le oferă opțiunea de a testa vizual produsele înainte de achiziție. 

Vânzarea cross-border

32% din consumatorii europeni cumpără de la magazine online din afara granițelor țării de origine. Este recomandat pentru magazinele online care vor să scaleze business-ul să înceapă să vândă în afara României fie prin intermediul platformelor de tip marketplace, fie prin localizarea propriului website în alte țări. 

Adaptarea la valorile consumatorilor 

În prezent asistăm la o schimbare a tendințelor de cumpărare. Mai precis, prețul și calitatea nu mai sunt singurele criterii luate în considerare înainte de realizarea unei achiziții. Pe lângă acestea, au început să-și facă apariția considerente precum sustenabilitatea, valorile brandului, modalitatea de manufacturare a produselor. Această nouă perspectivă asupra valorii arată modul în care consumatorii își reevaluează prioritățile pe măsură ce se îndreaptă către o consumație mai responsabilă și conștientă, dorindu-și ca valorile unui brand să se alinieze cu valorile lor. 

Pentru a rămâne relevante pentru consumatori este important ca magazinele online să înceapă să se adapteze la valorile consumatorilor și să pună accentul pe avantajele produselor care se aliniază cu acestea.

Protecția datelor 

În contextul actual este foarte important ca magazinele online să fie transparente cu modul în care utilizează datele colectate. În urma unei analize, numai o treime din oameni cred că brandurile folosesc responsabil datele lor, iar aproape jumătate dintre aceștia ar fi dispuși să treacă de la brandul lor preferat la un altul dacă acesta din urmă oferă o experiență bună în ceea ce privește confidențialitatea.

Magazinele online au nevoie să facă o cartografiere a datelor pentru cele 3 tipuri de activități desfășurate: vânzarea produselor sau serviciilor, serviciile de relații cu clienții și activitățile de marketing/promovare. Pentru toate cele 3 tipuri activității, magazinul online trebuie să răspundă la întrebări precum: ce date colectează, în ce scop, cine are acces la ele, cât timp le păstrează și când le șterg, cum aigură securitatea datelor (inclusiv terții, de exemplu platforma de eCommerce). Pe baza acestora se va formula politica de confidențialitate a datelor.

Cele mai recente știri

To Top