Transporturi

TEST. Renault Clio: În căutarea elixirului tinereții

Cinci generații, 33 de ani, 16 milioane de unități vândute, bestseller european, de două ori Car of the Year. Acestea sunt, pe scurt, bornele peste care Renault Clio a trecut fără a se clinti din zona cu aer rarefiat a celor mai căutate mașini de clasă B de pe continent.

Istoria consemnează mai multe evenimente notabile, printre care o primă generație ai cărei clienți preferau motoarele alimentate cu benzină (cca. 77% din total), pentru ca, la a treia generație, lucrurile să se schimbe radical și 55% dintre cumpărători să opteze pentru un Renault Clio cu motor diesel. Tot atunci, odată cu Clio III, a apărut și varianta alimentată cu GPL, cea care la generația a cincea avea să ocupe 8% din vânzări. Și, dacă tot vorbim despre Clio V și schimbările din preferințele clienților – unele generate de noi reglementări ale autorităților -, e demn de observat apariția sistemului de propulsie „full hybrid”, cel care acoperă 23% din vânzările modelului, lăsând doar 57% benzinei și nu mai mult de 12% dieselului.

Aceste schimbări în comportamentul de achiziție al clienților au impus și dotarea modelului cu tot mai multe echipamente de siguranță, comandă, control și confort. De la o generație la alta, micul Clio, împins câteodată de la spate de evoluția rapidă a unor concurenți precum Volkswagen Polo, Peugeot 208, Ford Fiesta sau Opel Corsa, avea să devină tot mai tehnologizat și, desigur, tot mai scump. Acum, la faza a doua a generației a cincea, cel mai accesibil Renault Clio costă 14.300 de euro, iar pentru un model de top, precum Esprit Alpine full hybrid 145, prețul minim este de 24.700 de euro. Nu că rivalii menționați mai sus, sau, mă rog, ce a mai rămas din ei, ar costa mai puțin. De exemplu, cel mai ieftin Volkswagen Polo costă, cu TVA, 19.111 euro, în timp ce catalogul de prețuri pentru Peugeot 208 începe de la 18.400 de euro.

Același vehicul, un nou design

Revenind la Renault Clio și faceliftul lansat pe piață în acest an e important de menționat că o primă modificare față de versiunea anterioară este vizibilă imediat cum dai cu ochii de mașină. Monotonia a dispărut aproape complet, iar temperamentul sportiv și puternic își face loc în lista de adjective care îți vin imediat în minte. Cu noile linii impuse de Gilles Vidal mașina se încadrează foarte bine în linia „Nouvelle Vague” a mărcii, fiind evident înrudită cu electricul Megane E-Tech, SUV-ul Austral și cu abia prezentatul – la expoziția auto de la München – Scenic.

Noua semnătură luminoasă – menită să fie adaptată la toate viitoarele vehicule ale mărcii – se integrează în acest nou limbaj stilistic atât în partea frontală, cât și în spate, acolo unde stopurile sunt acum transparente. Marginile blocurilor optice din spate reflectă modelul luminilor de zi din față, dând mașinii un aer tehnologizat și modern.

În interiorul Renault Clio, deși nu se văd modificări radicale, au apărut noi materiale, mai durabile, și a dispărut orice urmă de piele. În goana după sustenabilitate, Renault a ales să acopere unele suprafețe cu așa-numitul TEP, un material cu acoperire granulată, realizat din fibre și poliester.

Noua planșă de bord include un display digital fără rame, cu o diagonală cuprinsă între 7 inch și 10 inch, în funcție de nivelul de echipare. Modelul poate fi echipat, pe piețe diferite, cu radio și R&GO sau sistemul multimedia Renault Easy Link. Acesta din urmă, combinat cu setările MULTI-SENSE și cele douăzeci de sisteme de asistență pentru șofer disponibile, contribuie la ideea, atât de des menționată în ultima perioadă de francezi, de „voiture a vivre”.

Desigur, tot în habitaclu și în slujba șoferului și a pasagerilor își fac simțită prezența o mulțime de sisteme de comandă, control și infotainment, un pachet surprinzător de bogat pentru o mașină din segmentul B. În această categorie, a surprizelor, intră și dotarea mașinii – e drept, doar la versiunile superioare – cu discuri de frână pe puntea din spate. Și tot aici intră și existența în portofoliul de sisteme de propulsie a unui motor diesel.

Gamă largă de propulsoare

Am menționat un diesel într-o mașină de segment B, o reminiscență a vremurilor în care motoarele alimentate cu motorină nu erau un bau-bau. Renault Clio este printre puținele mașini din clasa mică la care mai poate fi găsit așa ceva. De altfel, cei de la Renault par să-l fi ascuns bine în lista de echipări și prețuri pentru că acest Blue dCi 100 poate fi descoperit doar în echiparea de bază, Evolution, tot acolo unde e disponibil și un SCe 65 alimentat cu benzină. Cu puteri mici și consum redus, aceste două propulsoare se află în gamă mai degrabă pentru a-i satisface pe posesorii de flote decât pe clienții persoane fizice care se pot mulțumi cu greu cu performanțele lor.

Tot în gama extinsă de propulsoare a lui Renault Clio – cea mai largă din segment după cum susțin oficialii mărcii franceze – se găsește și TCe 90, un motor turbo în trei cilindri, alimentat cu benzină, care dezvoltă 90 CP și un cuplu de 160 Nm. În fine, în echiparea de bază, Evolution, se află și TCe 100 GPL, sistem de propulsie care permite atât alimentarea cu benzină, cât și pe cea cu GPL. Cu cele două rezervoare pline (benzină și gaz), mașina poate parcurge peste de 1.000 km.

Nivelul mediu de echipare, Techno, al lui Renault Clio oferă clienților posibilitatea de a alege între TCe 90 și sistemul „full hybrid”. Acesta din urmă, denumit E-Tech full hybrid 145, are o arhitectură care combină două motoare electrice (un motor de 36 kW și un generator de pornire de înaltă tensiune de 18 KW) cu un motor termic de 1,6 litri, cu patru cilindri, care dezvoltă 94 CP. Funcționarea sistemului presupune și o cutie inteligentă multimodală fără ambreiaj, în timp ce alimentarea cu energie electrică este realizată grație unei baterii de 1,2 kWh. În total, acest sistem hibrid pune la dispoziția șoferului 145 CP.

Mașina este alimentată invariabil de motorul electric atunci când pornește și poate folosi motorul electric până la 80% din timp în orașe – reducând consumul cu până la 40% în comparație cu un motor convențional pe benzină. Datorită acestei motorizări eficiente, Renault Clio are emisii de CO2 limitate, începând de la 93 g/km, valoare remarcabilă pentru acest segment. Tot aceste două sisteme de propulsie – TCe90 și E-Tech full hybrid 145 – sunt disponibile și în cazul versiunii de top, Esprit Alpine.

Am lăsat la final, mai puțin obișnuit, tema comportamentului rutier. Asta pentru că, în afara unei ușoare modificări a setărilor sistemului de suspensie și a unei rafinări a sistemului hibrid de propulsie, Renault Clio rămâne același vehicul bine echilibrat, „așezat” pe drum și cu o dinamică plăcută. Fără a aduce o evoluție din acest punct de vedere, faceliftul modelului este menit să-i prelungească viața până la momentul trecerii la propulsia complet electrică, să-l aducă în pas cu vremurile și să-l plaseze cât mai clar în noua familie „Nouvelle Vague” a Renault.

Cele mai recente știri

To Top