Analize

Transparentizarea salariilor în anunțurile de recrutare poate dezavantaja în special companiile mici

Directiva UE privind transparența salarială ar putea pune în dificultate firmele mici, care ar urma să aibă greutăți/provocări tot mai mari în a atrage forță de muncă calificată, sunt de părere experții în recrutare.

Directiva urmărește eliminarea decalajului salarial dintre sexe prin creșterea responsabilității în piața muncii, considerând că politicile salariale echitabile și corecte sunt esențiale pentru păstrarea angajaților valoroși în companii și pentru menținerea competitivității pe piață a întreprinderilor. Această obligativitate, deși este utilă candidaților, creează dificultăți în special companiilor mici, acestea neputând concura cu companiile mari din perspectiva salariilor – sunt de părere experții în recrutare. Un alt efect va fi și deprofesionalizarea firmelor din orașele mici, prin migrarea angajaților către locurile de muncă mai bine plătite din orașele mari din țară, în special în București.

„Transparența salarială în anunțurile de joburi devine o necesitate pentru companiile care vor să atragă candidați fiindcă va aduce o creștere a productivității, satisfacției și motivației în rândul angajaților și va ajuta la eliminarea diferențelor pe bază de gen și a discrepanțelor între salariile oferite angajaților în aceeași poziție. De cealaltă parte, reprezintă și o provocare pentru companiile mici, care nu pot concura cu salariile din companiile mari. Deși atât candidații, cât și recrutorii au dorit de mult această măsură, angajatorii ponderează avantajele și dezavantajele pe care această măsură le poate aduce, spunând că nu sunt pregătiți. Problema de bază este că în acest moment există decalaje atât în ceea ce privește angajații pe același post la același nivel de competență, cât și existența diferențelor între posibilitățile angajatorilor și așteptările candidaților”, spune Cristina Profeanu, Consultant Resurse Umane, Trainer și Coach autorizat în domeniul resurselor umane și fondatoarea agenției de recrutare cristinaprofeanu.ro.

Directiva europeană obligă angajatorii să comunice nivelul inițial de remunerare și să ofere angajaților o descriere a criteriilor utilizate pentru a defini evoluția salariului și avansarea în carieră. Totodată, legislația trebuie să permită angajaților și reprezentanților lor să solicite informații privind nivelul individual de remunerare și nivelurile medii de remunerare pentru angajații care îndeplinesc același tip de muncă sau muncă de aceeași valoare.

Doar 12,5% din companiile din România afișează salariile în anunțurile de angajare

Transparența salarială este o practică tot mai răspândită la nivel mondial, iar tot mai multe companii au o deschidere spre comunicarea salariilor, fapt care demonstrează încrederea mai mare în relația cu angajații și candidații potențiali. Totuși, în România, practica transparenței salariale în anunțurile de recrutare nu este încă larg răspândită, doar 12,5% dintre companii afișând salariile în postările de job.

Din perspectiva candidaților, 80% dintre aceștia solicită informații privind salariul încă de la prima discuție cu recrutorul, motivând eficiența procesului de recrutare. În plus, anunțurile de angajare care oferă informații despre salariu atrag 100% interesul candidaților, în timp ce pentru ofertele de locuri de muncă unde salariul nu este specificat, rata de aplicare scade cu până la 50%.

„De câțiva ani, recrutarea este o activitate de marketing, pentru candidații competenți este o reală competiție în piața muncii, iar companiile vor trebui să învețe cum să devină atractive pentru aceștia, chiar dacă oferă salarii mai mici. Provocarea cea mai mare a angajatorilor mici este de a-și păstra și atrage talente pe salarii mai mici, dar pentru asta trebuie să gândească avantajele individuale și să le promoveze constant ca beneficii non materiale cum ar fi volumul de lucru, proiectele diverse, flexibilitatea managementului, susținerea angajaților în vederea școlarizării și a îmbunătățirii profesionale”, a adăugat Cristina Profeanu.

Deși există argumente și pro și contra transparenței salariale în anunțurile de angajare, companiile ar trebui să ia în considerare circumstanțele și nevoile sale specifice în momentul selectării unui candidat. Nu în ultimul rând, transparentizarea nivelului de salarizare ajută recrutorii să filtreze mai repede candidații care sunt cu adevărat interesați de postul scos la concurs.

Click to comment

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Cele mai recente știri

To Top