Profil de antreprenor

Viziune de business angel: Investiția se face în oameni, nu în afaceri

Este celebru în mediu investițional, dar necunoscut pentru publicul larg. Cam asta se poate spune despre Matei Dumitrescu, omul care a participat, într-o măsură mai mare sau mai mică, la lansarea și dezvoltarea a mai bine de 500 de start-upuri. A fost și antreprenor, crescându-și propriile afaceri, dar de o lungă bucată de timp jobul lui este de „business angel”. Ce presupune o „fișă a postului” pentru Matei Dumitrescu? Bani, răbdare și timp. Iar, ca extra-beneficii, are telefonul deschis, la orice oră, pentru cei în care investește. Nu de alta, dar, așa cum el însuși recunoaște, nu investește în afaceri, ci în oameni care sunt capabili să învețe și care au șanse să producă o schimbarea în societate. 

Am auzit despre Matei Dumitrescu datorită RocaX. Aici, din poziția de general partner, el a avut un cuvânt important de spus în strategia de investiții a fondului de venture capital, una care a atras în ultimii ani atenția presei de business. Când i-am văzut poza, mi-am dat seama că îl știam, doar că nu făcusem niciodată legătura cu numele. Curios, am făcut un mic sondaj printre colegi: cum mă așteptam, nu au auzit de el, nu aveau habar cine este și cu ce se ocupă. De ce nu este cunoscut, în condițiile în care s-a implicat în numeroase businessuri și în proiecte cu mare impact pentru lumea antreprenorială? Probabil pentru că discursul lui, unul centrat pe o serie de valori importante, nu i-a asigurat acea vizibilitate pe care alții o au. 

Omul din spatele succesului

Lumea antreprenoriatului l-a atras de mic pe Matei Dumitrescu. Avea doar 10 ani când „a venit democrația”, adică acel moment când a început să înțeleagă „niște lucruri din business”. „A fost o explozie în anii ‘90 cu toți oamenii care se privatizau și încercau să facă lucruri. Nu contează forma în care o făceau – era legal, ilegal, imoral sau ridicol, contează că până la urma urme ei încercau să facă ceva: să producă ceva de care să aibă nevoie cineva sau să facă niște servicii care nu existau înainte. Unii îți aduceau blugi și cumpărai că aveai nevoie, că n-ai avut înainte. Au exploatat și ei o oportunitate în piață și, poate, acolo a fost, așa, o sămânță de antreprenoriat”, își amintește Matei Dumitrescu perioada care l-a marcat și în care a apărut interesul său pentru antreprenoriat. O altă etapă care i-a marcat parcursul antreprenorial a fost liceul de informatică pe care l-a urmat. Aici, pe lângă că a învățat programare, a avut si oportunitatea de a sta „între niște oameni care gândesc și frumos, dar și profund și bine”. Totuși, a avut și sincope, iar asta datorită firii sale rebele: în clasa a XI-a a rămas corigent la matematică și economie. Niciodată nu i-a plăcut modul în care se face școală în România, cu un accent exagerat pus pe teorie și cu metode de predare vechi, dar recunoaște că, deși nici sistemul nu l-a ajutat, pentru acel „eșec” e singurul vinovat. „Cred că nu e că nu-mi plăcea școala, că acum sunt foarte implicat în școli, în accelerări, în programe universitare. Serios, chiar sunt profesor și pe cartea de muncă, predau și-mi place foarte mult și mă implic foarte mult în ce ce predau. Cred că nu îmi plăcea forma – forma aia de învățământ de care fuge toată lumea – că nimeni nu fuge de învățătură. Nu te enervează profesorul, te enervează felul în care se predă, te enervează alte lucruri și atunci te opui și ești foarte rebel probabil în fața acestei presiuni”, explică Matei Dumitrescu. Cea mai bună dovadă că lucrurile stau exact cum le prezintă el stă chiar parcursului său universitar, care a avut în centru exact cele două materii „cu probleme”. Întâi a urmat Facultatea de matematică și informatică din cadrul Universității din București, iar apoi Academia de Studii Economice. Bineînțeles, lucrurile nu s-au oprit aici, ci au continuat cu o școală doctorală în cadrul Academiei Române și cu un curs de venture finance la Oxford. Acest parcurs academic l-a ajutat atât în business, cât și în proiectele de educație în care este puternic implicat. „Când am făcut Oxford, acolo vorbeam pe limba mea. Scopul meu ca profesor este să îi fac pe cursanți să înțeleagă concepte grele nu să le vorbesc complex să par deștept. Adică acolo, da, mi-a redemonstrat că ceea ce făceam în toate programele mele de pregătire – și pentru antreprenori, și pentru studenți – este bine. Așa se face, chiar dacă ești universitate: frumos, practic, interactiv. Este un focus foarte mare pe a te face să înțelegi ceea ce faci și de ce faci”, își expune viziunea cu privire la educație Matei Dumitrescu. Are o listă lungă de locuri în care aplică ceea ce a învățat în domeniul educației, dar unul dintre cele mai noi și extrem de interesante este un program post-universitar acreditat pentru Conservatorul din București, care își propune să ajute pasionați de muzică să devină viitori antreprenori.

De la școală la fapte

Povestea cu muzica nu-i este deloc străină lui Matei Dumitrescu: a cântat într-o trupă, iar, de acolo, se poate spune că a început primele demersuri antreprenoriale. Totuși, a devenit cu adevărat antreprenor în momentul în care și-a lansat primele businessuri: a fondat o companie de software, o companie de traduceri şi, după un timp, unul dintre primele co-workinguri românești. O vreme s-a ocupat de aceste businessuri, iar apoi și-a descoperit adevărata vocație – cea de business angel. Aici el a simțit că poate să aibă acel impact pe care și-l dorește: să producă schimbarea promovând și susținând oameni și idei. „Am investit acum zece ani, când am început zona asta de business angel, într-o firmă care se numea ‘Coșul de legume’ și care era pre-pionier al agriculturii ecologice în România. Nu exista conceptul, nu știa lumea ce înseamnă chestia aia și n-a mers chiar bine. Am vândut – nici n-am pierdut, nici n-am câștigat pe zona financiară -, dar, sincer, am deschis o nouă piață, o nouă piață în ceea ce privește consumul, conștientizarea în domeniul de agricultură bio și noi modele de promovare și de vânzare”, explică antreprenorul de ce profitul nu este neapărat lucrul pe care îl urmărește în investițiile sale. „Astea sunt lucruri pe care le-am introdus noi pe piața românească și lumea, de atunci, să zicem că mănâncă mai sănătos. Impactul social e masiv, impactul economic a fost mic”, completează el. Totuși, asta nu înseamnă că nu a realizat și afaceri foarte bune din punct de vedere financiar. De exemplu, Sano Pas, care a fost cumpărat de curând de către Medlife, a mers foarte bine și a avut o rată de recuperare a investiției excelentă, de trei ori suma investită. Acolo, explică „profesorul de antreprenoriat” Matei Dumitrescu, nu a contat atât de mult ideea, cât echipa care a muncit enorm și a făcut lucrurile să funcționeze. Iar povestea i-a demonstrat încăo dată că filosofia lui de business angel este validă: nu investești în idei sau în afaceri, ci în oameni. „Când ești business angel, investești foarte mult și `la feeling` și că ai o chimie cu persoana respectivă. Este despre a face greșeli și a învățat din ele, nu despre a face povești de succes. E normal ca business angel să-ți ia să o investiție din zece. Lucrezi în faze extrem de incipiente ale startup-urilor, să evaluezi produsul piața, tehnologia, e destul de greu să evaluezi niște planuri. Astfel, te lași dus câteodată de chimia pe care o ai cu omul din fața ta: vezi că este un om serios, un om care vede că dacă vine furtuna știe să dirijeze corabia stânga-dreapta. Și nici nu mai contează produsul până la urmă, că dacă piața nu mai vrea produsul ăla. Tu ai investit practic într-un om și ai o relație, iar omul ăla poate să facă altceva împreună cu tine”, explică Matei Dumitrescu. De altfel, tocmai pentru a descoperi și a susține oameni capabili, care pot produce schimbarea, s-a dedicat proiectelor de educație antreprenorială și a lansat acceleratorul de afaceri Commons Accel. Acesta este un program de accelerare de 3 luni, care pune la dispoziția antreprenorilor aflați la început de drum curricula și mentorii necesari, cadrul potrivit, precum și suportul sau serviciile esențiale pentru ca aceștia să își dezvolte afacerea și să își atingă obiectivele de business, fie că acestea se referă la comercializare, internaționalizare, investiții sau scalarea startup-ului. „E ca o școală, doar că e și cu practică. Ce se întâmplă acolo? Există o perioadă de selecție în care se alege o cohortă – o clasă de participanți – și design-ul actual al programului se întâlnesc timp de trei luni în trei module a câte 3 zile fiecare. În fiecare zi au câte trei sesiuni, cursuri, workshop-uri. Au lucru individual, lucru în echipe, întâlniri cu mentorii, iar după ce se termină, ultimul modul e al meu. Se încheie cu acel așa-numit Demo Day, care este evenimentul mare în care ei se prezintă în fața investitorilor”, explică el conceptul. Cine sunt acei investitori? Probabil cele mai cunoscute nume din lumea antreprenorială românească, dar și investitori străini. Este normal să aibă această anvergură internațională, deoarece Matei Dumitrescu a fost și co-director al celui mai mare program de preaccelerare din lume, Founder Institute, iar de ani buni este în echipa celui mai mare accelerator de impact din Centrul si Estul Europei, `Investment ready program`, care pregătește antreprenori din peste 17 țări. În ultimul deceniu, Matei Dumitrescu a făcut zece aceleratoare de business, iar în 2018, a fost desemnat investitorul anului de către Central European Startup Awards.

Business cu anvergură

Până în prezent, Matei Dumitrescu a „mentorat și accelerat” peste 500 de start-upuri din toata lumea, din Australia până în Silicon Valley, din diverse domenii, de la agricultura până la inteligența artificială. În ultimul deceniu, a investit în peste 50 de start-upuri, cum ar fi Xvision, Coda intelligence, Bunnyshell, Processio, Autovantage, Dailydriven, Biodumbrava, Amsimcel, Machinations, Ulpia dental, Ifactor, Bonapp sau Sanopass. Nu a fost greu să facă asta deoarece „meseria” aceasta este hobby-ul lui, unul care îi aduce extrem de multe satisfacții. „Lucrez cu minți creative care inovează, fac lucruri care ajută oamenii și mediul. E vorba de un impact social masiv pe care îl ai – poți să ajuți un om care vrea să transforme lume în ceva mai bun și îl poți ajuta și să scaleze acel impact. Pentru că toți vor să facă asta, vor să ajute clientul lor potențial să își rezolve o nevoie sau o problemă. Deci e vorba de de făcut bine și de impact social”, explică antreprenorul, care este și fondatorul Institutului de Excelență în Antreprenoriat (IdEA). O direcție importantă spre care s-a îndreptat este cea a fondurilor de venture capital. În urmă cu trei ani, cu câteva luni înainte să se alăture echipei RocaX, a fondat un micro venture capital numit Smart Impact Capital. „RocaX și-a încheiat ciclul de investiții. De la 1 mai m-am retras din poziția executivă, de general partner, și am rămas doar investitor. Sunt în continuare zona asta de venture capital – mai am și Smart Impact Capital, pentru care avem ceva planuri”, spune antreprenorul. Asta însă nu e tot. Este în boardul Patronatului Industriei de Software (ANIS), poziție din care încearcă să găsească sinergii între industria de software și ecosistemul de start-upuri. Din anul 2016 este vice-președinte al TechAngels, fiind reales de curând pentru un nou mandat. „Chiar e un mandat, adică lumea probabil că mă consideră unul dintre cei care trebuie să arăt o direcție. Business angelii sunt foarte importanți în ecosistem, sunt primii la care te duci să ceri banii în când ești un start-up. Pe aceștia trebuie să-i ajuți să știe să aleagă cât mai bine start-up, să aibă curajul să investească, să aibă noțiunile de sindicalizare, să se unească între ei ca să investească în diverse start-upuri și să diminueze astfel riscul, să partajeze între ei cunoștințele și expertiza lor diversă și astfel să facă un leverage pe implicarea pe care pot s-o aibă. Start-upurile a început de drum au nevoie mult și de ghidare. Sunt, în general, bun la asta!”, încheie Matei Dumitrescu.

Cele mai recente știri

To Top